5 listopada (środa)
godz. 18 – Bękart (Dania, Niemcy, Norwegia, Szwecja 2023, 122 min.) dramat | reż. Nikolaj Arcel | obsada: Amanda Collin, Mads Mikkelsen, Melina Hagberg, Simon Bennebjerg. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Jest 1755 rok. Ludvig Kahlen, pochodzący z nieprawego łoża były żołnierz, wyrusza na podbój jałowych i surowych wrzosowisk. Ma przed sobą jeden cel – założyć na nich kolonię w imieniu króla, w zamian za obiecany przez duńskiego władcę tytuł szlachecki. Na drodze staje mu okrutny, psychopatyczny szlachcic Frederik de Schinkel, który nie zamierza oddać Kahlenowi ziemi, którą zamierza zagarnąć. „Bękart” to dramatyczna opowieść o walce, ambicji i miłości, z kolejną świetną rola Madsa Mikkelsena.

Nagrody
2023 – Wenecja, MFF: Nagroda Specjalna – Nagroda Katolickiej Organizacji Kinematografii i Sztuki Audiowizualnej (SIGNIS) – Wyróżnienie specjalne – Nikolaj Arcel
2023 – Europejska Nagroda Filmowa:
– Najlepszy europejski aktor roku – Mads Mikkelsen
– Najlepszy europejski operator roku – Rasmus Videbæk
– Najlepszy europejski twórca kostiumów – Kicki Ilander
2024 – Manaki Brothers – Brązowa Kamera – Zdobywca – Rasmus Videbæk
8 listopada (sobota)
godz. 15:30 – Kino Maluszka: 3 bajeczki (Polska 2008-2022, 30 min.) animowany. Kategoria wiekowa: bez ograniczeń. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Trzy bajeczki. Trzy krótkie i mądre opowieści… dla naj naj naj młodszych widzów, z lekko rozświetloną widownią i ściszonym dźwiękiem. Zapraszamy! W programie m.in. “Bella w brzuszku”, “Pamiętnik Florki”, “Baśnie i bajki polskie”, “Żubr Pompik”, czy “Opowiadania z piaskownicy”.
godz. 16 – Kino Młodego Widza: Orzeł i reszta (Chiny, USA 2023, 90 min.) animowany | reż. Dong Long. Kategoria wiekowa: 7+. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Młodego orła Dzióbka wychowały kury w słynnej wiosce Kurnikowo. Od pisklaka marzył jednak o tym, by wznieść się ku chmurom niczym prawdziwy as przestworzy. Gdy dzięki pewnemu wynalazkowi wzbija się wreszcie w powietrze, przypadkowo obraca wioskę w ruinę. Zawstydzony, ucieka do Skrzydłowic – ptasiej stolicy, aby tam nauczyć się latać i dołączyć do elitarnego Orlego Patrolu.

godz. 18 – Klub Filmowy „Pod Gilem”: Inland Empire (USA 2006, 180 min.) reż. David Lynch | obsada: Laura Dern, Jeremy Irons, Justin Theroux, Karolina Gruszka, Krzysztof Majchrzak, Grace Zabriskie. Pokaz w ramach cyklu „Śnimy Lyncha”. Bilety: 15 zł (Klubowicze), 20 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
„Inland Empire” to ostatni pełnometrażowy film Davida Lyncha i zarazem jedyny stworzony w Polsce (zdjęcia realizowano m.in. w Łodzi i Warszawie) z udziałem polskich twórców. Wszystko zaczęło się od wizyty reżysera na festiwalu Camerimage w 2003, która zaowocowała etiudą „The Green Room in Łódź”, rozbudowaną ostatecznie do pełnego metrażu. Na ekranie, obok hollywoodzkich gwiazd, takich jak Laura Dern czy Jeremy Irons, zobaczymy m.in. Karolinę Gruszkę i Krzysztofa Majchrzaka, a na ścieżce dźwiękowej odnajdziemy kompozycje Krzysztofa Pendereckiego.

„Inland Empire” to historia aktorki Nikki Grace (Laura Dern w jednej z najlepszych ról w karierze), która po otrzymaniu roli w nowym filmie trafia do świata pełnego tajemnicy, surrealizmu i pytań bez odpowiedzi, do których Lynch przyzwyczaił nas w swoich wcześniejszych produkcjach. Wg Michała Oleszczyka (SpoilerMaster) „to najgęstszy z Lynchowskich labiryntów”. Choć tuż po premierze dzieło spotkało się z mieszanym odbiorem, to upływ lat zadziałał na jego korzyść.
12 listopada (środa)
godz. 18 – Klub Filmowy „Pod Gilem”: Piknik pod Wiszącą Skałą (Australia 1975, 108 min.) dramat | reż. Peter Weir | obsada: Rachel Roberts, Vivean Gray, Helen Morse, Kirsty Child. Pokaz poprzedzony wprowadzeniem krytyka filmowego, dziennikarza – Wojciecha Tutaja. Bilety: 15 zł (Klubowicze), 20 zł (zwykły).
Jeden z najbardziej zmysłowych i hipnotyzujących filmów w historii kina. Raz obejrzany, pozostaje w pamięci na zawsze. Peter Weir – twórca „Truman Show” i „Stowarzyszenia Umarłych Poetów” – tworzy kino gęstej atmosfery i niepokoju. „Piknik pod Wiszącą Skałą” to zresztą duchowy przodek „Przekleństw niewinności” Sofii Coppoli i dzieł Davida Lyncha, w którym odbija się echo nienazwanych pragnień, zagubienia i czegoś, co wymyka się prostej logice.

Rok 1900. W dzień świętego Walentego grupa uczennic z elitarnej wiktoriańskiej szkoły z internatem wyrusza pod opieką nauczycielek na wycieczkę do Wiszącej Skały, wulkanicznej formacji położonej w sercu australijskiego buszu. Tam, pod rozedrganym od upału niebem, wydarza się coś niewyjaśnionego – czas się rozmywa, przestrzeń ulega zakrzywieniu, a natura zaczyna oddziaływać na ciała i umysły młodych kobiet. Czy to pradawny rytuał? Zbiorowa halucynacja? A może, jak pisał Edgar Allan Poe: „To, co widzimy i czym się zdajemy, jest snem, który w innym śnie snujemy”? Jedno jest pewne: od tej pory nic już nie będzie takie samo.
Jest coś w „Pikniku pod Wiszącą Skałą”, co nie daje spokoju. Co sprawia, że wraca się do tego filmu, jak do przerwanego snu. Niepokojący, zmysłowy, obsesyjny – kultowy film Petera Weira z 1975 roku to opowieść o niewinności i jej utracie, o młodości stłumionej przez konwenans, o kobiecej cielesności i sile tego, co nieświadome. Miłośnicy stylu coquette, vintage’owych wnętrz, koronkowych sukienek, suszonych kwiatów i subtelnej grozy znajdą tu swoje estetyczne niebo i piekło zarazem. A wygrywany na fletni Pana i organach muzyczny motyw przewodni wprowadzi widzów w hipnotyczny trans.
W 50. rocznicę premiery „Piknik pod Wiszącą Skałą” powraca na ekrany kin w mistrzowsko odrestaurowanej kopii 4K, przygotowanej pod okiem samego Petera Weira i autora zdjęć Russella Boyda. To niezwykła szansa, by nadrobić seans tej ponadczasowej klasyki lub na nowo ją odczytać.

Wprowadzenie: Wojtek Tutaj – filmoznawca i krytyk filmowy
14 listopada (piątek)
godz. 18 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Być jak Mikołaj (Polska 2024, 54 min.) reż. Aurelia Frydrych-Zdanowska. Seans połączony ze spotkaniem z reżyserką i bohaterem filmu. Wstęp wolny.
Mikołaj wkracza w dorosłość. Zanim wyprowadzi się z rodzinnego domu, chce naprawić relację z samodzielnie wychowującym go ojcem, który nie akceptuje jego tożsamości. Kamera wchodzi w przestrzeń codziennych rozmów, w której silne emocje ścierają się z milczeniem, a potrzeba bliskości – z brakiem zrozumienia. Obserwując te sceny, trudno oprzeć się wrażeniu, że bohaterów na drodze do porozumienia czeka jeszcze wiele zakrętów. A przed Mikołajem kolejne wyzwanie – stawienie czoła kafkowskiemu systemowi sądowemu. Czy do tego czasu uda im się znaleźć wspólny język i razem dojrzeć do nowej rzeczywistości? Pokaz organizowany jest w ramach kampanii “Pora na równość” finansowanej przez Unię Europejską.

Seans jest dostępny dla osób ze specjalnymi potrzebami w obszarze słuchu i wzroku (napisy rozszerzone, audiodeskrypcja).
Audiodeskrypcja jest udostępniana przy użyciu aplikacji Kino Dostępne. Aby skorzystać z audiodeskrypcji konieczne jest zainstalowanie aplikacji na telefonie i zabranie własnych słuchawek. Instrukcję działania aplikacji można znaleźć na stronie: kinodostepne.pl.
15 listopada (sobota)
godz. 15 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Rozmowy z granicy (Niemcy 2022, 30 min.) reż. Jonathan Brunner. Wstęp wolny.
Listopad 2021 r. Szlak, którym migranci z Bliskiego Wschodu i Afryki próbują dostać się do Polski z Białorusi okazuje się śmiertelną pułapką. Na ziemi niczyjej tygodniami koczują rodziny z dziećmi. Na mrozie, bez jedzenia, wody, ciepłych ubrań. Twórcy filmu towarzyszą z kamerą aktywistom, próbującym ratować ludzi, którzy znaleźli się w sytuacji bez wyjścia. Jak dotrzeć do nich z pomocą mimo policyjnych blokad i wojskowych patroli?


godz. 15:30 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Drzewa milczą (Polska, Niemcy, Dania 2024 84 min.) reż. Agnieszka Zwiefka [audiodeskrypcja]). Wstęp wolny.
Kryzys humanitarny na granicy polsko-białoruskiej – tym razem nie z perspektywy aktywistów, lecz rodziny uchodźczej, której udało się wyrwać z piekła. Szesnastoletnia Kurdyjka Runa wraz z rodzicami i rodzeństwem dociera do zielonej granicy. Po kilkunastu dniach spędzonych w Puszczy Białowieskiej rodzina trafia do ośrodka dla uchodźców – jednak nie w komplecie. W szpitalu umiera uratowana wcześniej z lasu matka. Na barki pogrążonej w żałobie nastolatki spada obowiązek opieki nad braćmi i ojcem, którzy rozpacz przykrywają złością i poczuciem bezradności. O tym, co przeżywa Runa, dowiadujemy się z jej rysunków i stworzonych na ich podstawie animacji. Kotłują się w nich traumatyczne wspomnienia z lasu, lęk i poczucie osamotnienia. Nawet, gdy nad rodziną wisi widmo deportacji, nadludzką niemalże siłą dziewczyna stara się zachować przytomność umysłu, a nawet optymizm, i zrealizować plan matki – zbudować nowe życie w Polsce.

Seans jest dostępny dla osób ze specjalnymi potrzebami w obszarze wzroku – audiodeskrypcja.
Audiodeskrypcja jest udostępniana przy użyciu aplikacji Kino Dostępne. Aby skorzystać z audiodeskrypcji konieczne jest zainstalowanie aplikacji na telefonie i zabranie własnych słuchawek. Instrukcję działania aplikacji można znaleźć na stronie: kinodostepne.pl.
godz. 17 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Echo (Polska 2023, 20 min.) reż. Emi Buchwald. Wstęp wolny.
Wszyscy miewamy kłopoty z właściwym wyrażeniem tego, co chcemy powiedzieć. Anię i Bartka poznajemy podczas terapii jąkania. Problemy z wymową tak silnie wpłynęły na ich życie, że muszą mierzyć się przytłaczającym poczuciem winy i poważnie obniżoną samooceną. Czy uda im się w końcu polubić siebie i przestać się bać? Ciepły i delikatny film Emi Buchwald uświadamia nam, jak bardzo potrzebujemy w życiu czułości, śmiechu, empatii i swobodnej ekspresji.

godz. 17:30 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Gdzie kończy się Rosja (Ukraina 2024, 25 min.) reż. Oleksiy Radynski. Wstęp wolny.
Materiały nakręcone przez ukraińskich filmowców podczas wypraw na Syberię jeszcze w czasach ZSRR posłużyły twórcom do stworzenia eseju o rosyjskim imperializmie. Obrazy odkryte już po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji na Ukrainę dają świadectwo skali zniszczeń, jakie zawsze były konsekwencją kolonialnych ambicji Rosji. Niezależnie od tego, czy chodzi o wyzysk miejscowej populacji, czy o dewastację środowiska naturalnego.

godz. 18 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Palestyna, której nie było (Szwajcaria 2024, 71 min.) reż. Yvann Yagchi. Wstęp wolny.
Pomysł, żeby Palestyńczyk pokazał w dokumencie zamknięty świat żydowskich osiedli na Zachodnim Brzegu, wydaje się karkołomny. Miał jednak spore szanse powodzenia. Reżyser nawiązuje kontakt z przyjacielem sprzed lat – obecnie ortodoksyjnym osadnikiem, do którego wybiera się z kamerą w odwiedziny. Co wyniknie z tego spotkania? Yvann Yagchi zderza ze sobą przeciwstawne perspektywy i pokazuje, do jakiego stopnia historia jego narodu została wypaczona przez lata manipulacji. Pochodzący z rodziny przedwojennych intelektualistów reżyser pokazuje nam Palestynę sprzed 1948 roku – kraj zupełnie inny od naszych wyobrażeń. Łącząc archiwalia, rodowe pamiątki, animacje i efekty współczesnych poszukiwań, odsłania ślady dawnej świetności swojej rodziny – i kraju. Wbrew tytułowemu sloganowi, który – powtarzany przez lata – zakorzenił się w powszechnej świadomości nie tylko w Izraelu.

16 listopada (niedziela)
godz. 16 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Zróbmy hałas (Kanada 2023, 11 min.) reż. Josiane Blanc. Wstęp wolny.
Kanadyjskie nastolatki organizują się przeciwko molestowaniu i przedmiotowemu traktowaniu kobiet w swoich liceach. Nie czekając na dorosłych biorą sprawy w swoje ręce – i domagają się od miejscowych polityków przyjęcia rozwiązań prawnych, które pomogą ograniczyć występowanie przemocy na tle seksualnym w szkole.

godz. 16:10 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Oszukane (Wielka Brytania 2023, 18 min.) reż. Dorothy Allen-Pickard. Wstęp wolny. Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Dorothy Pickard prezentuje w swoim filmie szokujące historie uwiedzionych przez policyjnych tajniaków aktywistek ruchów na rzecz praw zwierząt. Agenci latami pozostawali z nimi w związkach, prowadząc podwójne życie. Oszukane kobiety odtwarzają sceny z przeszłości, by odzyskać poczucie sprawczości – i władzę nad własnym losem.

godz. 16:30 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Planeta B (Belgia, Holandia 2023, 74 min.) reż. Pieter Van Eecke. Wstęp wolny.
Film o dojrzewaniu w świecie skażonym widmem nadchodzącej apokalipsy. Bo i Luka nie chcą bezsilnie patrzeć na katastrofę klimatyczną. Dołączają do Extinction Rebellion, by walczyć z globalnym ociepleniem: razem z koleżankami i kolegami blokują fabryki i autostrady, na własnej skórze doświadczają ostrej krytyki i policyjnej przemocy. Luka preferuje radykalne działania, bardziej rozważna Bo szuka własnej drogi w labiryncie współczesności. Czym w tym czasie zajmują się politycy? Dlaczego proponowane przez nich rozwiązania problemów klimatycznych wciąż odwlekają się w czasie? I czy w ogóle da się normalnie funkcjonować w świecie, który rujnuje naszą przyszłość?

godz. 18:00 – 23. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie: Rok z życia kraju (Polska 2024, 85 min.) reż. Tomasz Wolski. Wstęp wolny.
Wydawałoby się, że o stanie wojennym wiemy już wszystko. A jednak Tomaszowi Wolskiemu ponownie udało się stworzyć film, który zaskakuje. Pamiętamy okulary Jaruzelskiego, telewizyjnych spikerów w mundurach, zdjęcie Niedenthala spod „Moskwy” – cały, już nieco zużyty przez lata zestaw obrazów zamkniętych w zakurzonej szufladzie z napisem „13 grudnia”. Ale „Rok z życia kraju” nie powtarza znanych ujęć. Zmontowany z nieopatrzonych materiałów, pozwala nam zajrzeć za kulisy ówczesnych wydarzeń. Tym bardziej, że wiele z tych materiałów zostało nakręconych przez milicję lub Służbę Bezpieczeństwa. Choć niektóre zdjęcia są naprawdę wstrząsające, dokument Wolskiego w zasadzie pozbawiony jest martyrologii: nie oglądamy pomnikowych postaci, tylko zadziwiająco realnych ludzi, którzy niezależnie od strony barykady, zazwyczaj chcą po prostu „jakoś” żyć. Nawet generał traci nieco swoją legendarną sztywność, kiedy patrzymy, jak powstawały kolejne duble jego słynnego przemówienia.

Seans jest dostępny dla osób ze specjalnymi potrzebami w obszarze wzroku – audiodeskrypcja.
Audiodeskrypcja jest udostępniana przy użyciu aplikacji Kino Dostępne. Aby skorzystać z audiodeskrypcji konieczne jest zainstalowanie aplikacji na telefonie i zabranie własnych słuchawek. Instrukcję działania aplikacji można znaleźć na stronie: kinodostepne.pl.
19 listopada (środa)
godz. 18 – Klasyka Polskiego Kina: Aria dla atlety (Polska 1979, 99 min.) dramat | reż. Filip Bajon | obsada: Bogusz Bilewski, Krzysztof Majchrzak, Pola Raksa, Roman Wilhelmi, Wojciech Pszoniak. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły).
Opowiedziana przez głównego bohatera Władysława Góralewicza, mistrza świata zapasów w stylu francuskim i wolnoamerykance, a jednocześnie miłośnika opery, historia jego życia, zainspirowana autentyczną biografią zapaśnika Zbyszka Cyganiewicza.
Film w warstwie wizualnej odwołujący się do twórczości Federico Felliniego, a także do malarstwa Toulouse-Lautreca. Rewelacyjna kreacja aktorska Krzysztofa Majchrzaka, która przyniosła mu m.in. Nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego.

Nagrody
1979 – FPFF, Gdynia: Nagroda za debiut reżyserski lub drugi film – Filip Bajon1979 – FPFF, Gdynia: Nagroda za zdjęcia – Jerzy Zieliński1979 – Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych “Młodzi i Film”: Nagroda dziennikarzy za najlepszy debiut reżyserski w polskim przeglądzie debiutów1979 – Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych “Młodzi i Film”: Nagroda za film fabularny1980 – MFF Autorskich, San Remo – Nagroda za debiut reżyserski – Filip Bajon1980 – Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego – Krzysztof Majchrzak
22 listopada (sobota)
godz. 15:30 – Kino Maluszka: 3 bajeczki (Polska 2008-2022, 30 min.) animowany. Kategoria wiekowa: bez ograniczeń. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły).
Trzy bajeczki. Trzy krótkie i mądre opowieści… dla naj naj naj młodszych widzów, z lekko rozświetloną widownią i ściszonym dźwiękiem. Zapraszamy! W programie m.in. “Bella w brzuszku”, “Pamiętnik Florki”, “Baśnie i bajki polskie”, “Żubr Pompik”, czy “Opowiadania z piaskownicy”.
godz. 16 – Kino Młodego Widza: Basia 1 (Polska 2016, 51 min.) animowany | reż. Marcin Wasilewski. Kategoria wiekowa: bez ograniczeń. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły).
Pierwsza część serii filmów o rezolutnej 5-latce Basi na podstawie serii książek Zofii Staneckiej z ilustracjami Marianny Oklejak. Skrzące się humorem i urzekające wnikliwym spojrzeniem przygody pięcioletniej dziewczynki i jej przyjaciół pokazują świat bliski każdej rodzinie.
Basia ma 5 lat i tak zwany charakterek. Mieszka w mieście z rodzicami, dwójką braci, żółwiem Kajetanem i pluszowym przyjacielem Miśkiem Zdziśkiem. Czasami Basia, jak każdy przedszkolak, napotyka wielkie problemy, z którymi musi sobie poradzić. Reżyserzy serialu, Marcin Wasilewski i Łukasz Kacprowicz, zachowali styl rysunków i poczucie humoru tak charakterystyczne dla książek o Basi. Pokazują w nim świat z perspektywy pełnej ciekawości pięciolatki, dla której wyprawa do zoo, biwak, dzień w przedszkolu, a nawet pobyt w domu z katarem są początkiem niezwykłej przygody.

Odcinki w zestawie: „Basia i upał w zoo”, „Basia i Anielka”, „Basia i braciszek”, „Basia i biwak”, „Basia i dziadkowie”.
Nagrody
2018 – ANIMATOR – Złoty Animusz – Film lub Serial dla Dzieci – Marcin Wasilewski
godz. 18 – Humanitarna wampirzyca poszukuje osób chcących popełnić samobójstwo (Kanada 2023, 88 min.) horror, komedia | reż. Ariane Louis-Seize | obsada: Felix-Antoine Benard, Sara Montpetit, Sophie Cadieux, Steve Laplante. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły).
Na pozór Sasha jest zwyczajną nastolatką, która zmaga się z typowymi dla tego wieku problemami. Nic bardziej mylnego, Sasha jest… młodą wampirzycą. Nietypową, bo empatyczną i wrażliwą, a tym samym niegotową na to, by dla zaspokojenia głodu wbijać ludziom kły w szyję. Brak instynktu oraz zdolności do polowania sprawia, że jedyna krew, jaką Sasha jest w stanie wypić, to ta z plastikowych torebek w lodówce. Kiedy zirytowani rodzice odcinają jej to źródło, życie Sashy jest zagrożone. Wkrótce jednak dziewczyna poznaje Paula, samotnego nastolatka ze skłonnościami samobójczymi, który w imię rodzącego się pomiędzy nimi uczucia jest w stanie oddać życie, by uratować przyjaciółkę.

Nagrody
2023 – SPLATFILMFEST – Najlepszy reżyser filmu pełnometrażowego – Ariane Louis-Seize
26 listopada (środa)
godz. 18 – Klub Filmowy „Pod Gilem” – David Lynch: portret (Francja 2019, 26 min.) dokumentalny | reż. Pierre-Henri Gibert. Pokaz w ramach cyklu Śnimy Lyncha. Bilety: 15 zł (Klubowicze), 20 zł (zwykły).
Poświęcony amerykańskiemu geniuszowi odcinek nagradzanego, autorskiego serialu dokumentalnego „Portrety”, w którym Pierre-Henri Gibert rozmawia z wybitnymi reżyserami o ich doświadczeniach pracy nad pierwszym filmem. Ta krótkometrażowa produkcja stanowi świetną okazję do zapoznania się z osobowością i przekonaniami Davida Lyncha w zwięzłej i fascynującej formie – szczególnie za sprawą dynamicznego montażu scen z kilkunastu dzieł Amerykanina, towarzyszącego całości.

Autor „Twin Peaks” opowiada o poszukiwaniu piękna w codziennych rzeczach, swoim sprzeciwie wobec sformalizowanej edukacji oraz wspomnieniach z młodości. Kluczowym elementem „Portretu” są jednak jego wspomnienia z pracy nad „Głową do wycierania”: ciekawostki z planu, anegdoty ze spotkań z innymi twórcami i wymieniane inspiracje. Szczególnie uderza moment, gdy Lynch przywołuje słowa swojego ojca: „Dave, uważam, że nigdy nie powinieneś mieć dzieci”.
godz. 18:30 – Klub Filmowy „Pod Gilem”: Twin Peaks: The Return, odc. 8 „Masz ogień?” (USA 2017, 54 min.) reż. David Lynch | obsada: Kyle MacLachlan, Robert Broski, George Griffith, Carel Struycken, Trent Reznor. Pokaz w ramach cyklu „Śnimy Lyncha”. Wstęp na bezpłatne zaproszenia dostępne w kinie.

Twin Peaks (Sezon 3, Odcinek 8: Masz ogień?), to wizualny i dźwiękowy eksperyment, który rozszerza granice telewizji takiej jaką znamy. Lynch prowadzi nas przez serię dogłębnie niepokojących onirycznych obrazów i atmosferę rodem z koszmaru, w hipnotycznej podróży w głąb pierwotnego zła. Groza miesza się tu z metafizyką, a symbolika zastępuje dosłowność, tworząc doświadczenie, które bardziej się odczuwa, niż rozumie. Lynch osiąga tu absolutne mistrzostwo formy, odwracając oczekiwania widowni do górynogami. (tekst: Timeless Film Festival)

29 listopada (sobota)
godz. 15:30 – Kino Maluszka: 3 bajeczki (Polska 2008-2022, 30 min.) animowany. Kategoria wiekowa: bez ograniczeń. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły).
Trzy bajeczki. Trzy krótkie i mądre opowieści… dla naj naj naj młodszych widzów, z lekko rozświetloną widownią i ściszonym dźwiękiem. Zapraszamy! W programie m.in. “Bella w brzuszku”, “Pamiętnik Florki”, “Baśnie i bajki polskie”, “Żubr Pompik”, czy “Opowiadania z piaskownicy”.
godz. 16 – Kino Młodego Widza: Pies na medal (Australia 2024, 89 min.) familijny | reż. John Sheedy | obsada: Celeste Barber, Deborah Mailman, Jai Courtney, Lily LaTorre. Kategoria wiekowa: 7+. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły).
Mieszkająca w małym miasteczku rezolutna dziewczynka o imieniu Annie spotyka na swojej drodze bezpańskiego kundelka. Zwierzę okazuje się bardzo mądre i sympatyczne, więc oboje szybko się ze sobą zaprzyjaźniają. Widząc zwinność i zawrotne prędkości, jakie osiąga jej nowo poznany czworonożny przyjaciel, Annie wpada na pomysł, aby zawalczyć o główną nagrodę na mistrzostwach organizowanych w ramach wystawy psów w Londynie. Ma jej to pomóc uratować rodzinną farmę zagrożoną suszą i bezwzględnymi działaniami chciwego właściciela ziemskiego.

godz. 18 – Klub Filmowy „Pod Gilem”: Mulholland Drive (USA 2001, 145 min.) reż. David Lynch | obsada: Naomi Watts, Laura Elena Harring, Justin Theroux, Ann Miller. Seans i dyskusja prowadzone przez Karola Szafrańca: kulturoznawcę-filmoznawcę, edukatora filmowego, selekcjonera festiwalu Animator, członka Zespołu Edukatorów Filmowych, autora podcastu „Audio/Wizualny”. Pokaz w ramach cyklu „Śnimy Lyncha”. Bilety: 15 zł (Klubowicze), 20 zł (zwykły).
Uwodzicielska i przerażająca wizja fabryki snów w Los Angeles Davida Lyncha to jedno z prawdziwych arcydzieł nowego tysiąclecia; opowieść o miłości, zazdrości i zemście jak żadna inna. „Mulholland Drive” łączy w sobie elementy thrillera, noir i surrealistycznego kina. Fabuła skupia się na historii młodej kobiety, która traci pamięć po wypadku samochodowym na Mulholland Drive w Los Angeles. Z pomocą nowo poznanej przyjaciółki, próbuje odkryć swoją tożsamość, co prowadzi do serii zagadek, tajemniczych postaci i nieoczekiwanych zwrotów akcji.

W zrealizowanej w 2016 roku ankiecie BBC Culture przeprowadzonej wśród 177 krytyków filmowych z całego świata, „Mulholland Drive” zostało uznane za najlepszy film XXI wieku.






