Zadebiutował w 1971 filmem „Trzecia część nocy”, jednak po realizacji zakazanego przez polską cenzurę „Diabła” oraz w momencie zatrzymania przez polskie władze produkcji „Na srebrnym globie” na stałe przeniósł się do Francji. Klub Filmowy POD GILEM zaprasza w marcu na dwa spotkania poświęcone Żuławskiemu.
Pierwsze to pokaz filmu „Ucieczka na srebrny glob” i spotkanie z jego reżyserem Kubą Mikurdą. To film o największej tajemnicy i największym, niespełnionym, marzeniu polskiego kina. Rok 1975. Po kilku latach wymuszonej emigracji młody reżyser Andrzej Żuławski wraca do Polski. Jego sytuacja w kraju jest niepewna. Po „Trzeciej części nocy” (1971) – dobrze przyjętym debiucie nakręcił szokującego „Diabła” (1972), który z miejsca trafił na półkę a z reżysera uczynił persona non grata. Na domiar złego rozpada się jego rodzina. Żona – Małgorzata Braunek wnosi o rozwód. By poprawić swoją pozycję i uciec od osobistego dramatu, Żuławski podejmuje się tytanicznego zadania, realizacji największego filmu w historii polskiej kinematografii – eposu science-fiction „Na srebrnym globie”. Jeśli mu się uda, trafi do panteonu polskiego kina. Jeśli nie – jego kariera w Polsce będzie skończona.

„Na srebrnym globie” (1976/1987) Andrzeja Żuławskiego mogło stać się jednym z najbardziej przełomowych filmów science-fiction w historii. Rozmach produkcyjny, gwiazdorska obsada, rewolucyjne kostiumy i scenografia zapowiadały arcydzieło. Dlaczego zatem władze kinematografii PRL wstrzymały produkcję na dwa tygodnie przed zakończeniem zdjęć? Czy zdecydowały o tym względy ekonomiczne, polityczne, artystyczne, czy osobiste? Pozostał film-legenda, który nadal inspiruje filmowców z całego świata, podobnie jak emocje ekipy, równie silne dzisiaj co czterdzieści lat temu. „Ucieczka na srebrny glob” to film o największej tajemnicy i największym, niespełnionym, marzeniu polskiego kina.
Jakub Mikruda to dziennikarz, filmoznawca, psycholog, filozof. Członek zespołów redakcyjnych „Wide Screen”, „International Journal for Žižek Studies” i „Krytyki Politycznej”. Współpracuje z Katedrą Kultury Współczesnej UJ, Centre for Advanced Studies in the Humanities UJ.
Zapraszamy 25 Marca (sobota) | godz. 18
Klub Filmowy POD GILEM: Ucieczka na Srebrny Glob
(Polska 2021, 94 min.) dokumentalny | reż. Kuba Mikurda
pokaz filmu i spotkanie z jego reżyserem | Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
W marcu mija 35 rocznica premiery filmu Diabeł, który Andrzej Żuławski nakręcił w 1972 roku. Film został zatrzymany na kilkanaście lat przez PRL-owską cenzurę.

Scenariusz powstał jeszcze przed realizacją debiutanckiej „Trzeciej części nocy”. Żuławski chciał nakręcić horror o człowieczeństwie, o złu ukrytym w ludziach i czyhającym na to, by je uwolnić i dać mu wyraz. Głównym bohaterem jest Jakub (Leszek Teleszyński), młody mężczyzna osadzony w więzieniu za próbę królobójstwa. Kiedy w styczniu 1793 roku wojska pruskie wkraczają do Wielkopolski, Jakub wraz z zakonnicą zostaje wyprowadzony z więzienia przez Nieznajomego (Wojciech Pszoniak). Tajemniczy mężczyzna wręcza Jakubowi brzytwę, przykazując, by szedł w świat i oczyszczał go z niegodziwości.
Film Żuławskiego określa się również jako „horror polityczny”, który pod płaszczykiem grozy skrywa opowieść o Polsce roku 1968. Komunistyczne władze, które pierwotnie zezwoliły na realizację filmu, po obejrzeniu gotowej wersji odesłały go na półkę aż 16 lat a Żuławski został zmuszony do wyjazdu z Polski. Film idealnie wpisuje się w nasz klubowy cykl KLASYKA HERETYKA. [źródło: culutre.pl]
Zapraszamy
29 Marca (środa) | godz. 18
Klub
Filmowy POD GILEM: Diabeł
(Polska, rok prod: 1972 | premiera: 03.1988, 119 min.) horror | scenariusz i reżyseria: Andrzej Żuławski | muzyka: Andrzej Korzyński | obsada: Leszek Teleszyński, Wojciech Pszoniak, Małgorzata Braunek, Iga Mayr, Wiktor Sadecki