Zachęcamy do obejrzenia sześciu hitów 19. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity w ramach Weekendu z Festiwalem MDAG! oraz kolejnego filmu azjatyckiego.
MDAG to jeden z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie, prezentujący kino najwyższej próby. Zeszłoroczna hybrydowa edycja przyciągnęła ponad 134 000 widzów! W tym roku festiwal odbędzie się w datach 13-22 maja w ośmiu miastach: Warszawie, Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Katowicach, Lublinie i Bydgoszczy, a także w Płocku. W ramach Klubu Filmowego POD GILEM zapraszamy na Weekend z Festiwalem MDAG w Kinie za Rogiem w Płocku.
Bilety są już dostępne w sprzedaży internetowej w cenie: 10 zł (ulgowy), 15 zł (zwykły). Dla tych, którzy chcą zobaczyć wszystkie festiwalowe propozycje mamy karnety: 50 zł (ulgowy), 70 zł (zwykły).
20 MAJA (PIĄTEK)
godz. 18 – Krowa
Cow | Wielka Brytania, 2021, 94 min. | dokument
reżyseria: Andrea Arnold | weekend z Millenium Docs Against Gravity
Bilety: 10 zł (ulgowy), 15 zł (zwykły)
karnety – 50 zł (ulgowy), 70 zł (zwykły)
Bohaterką filmu jest krowa Luma. Obserwujemy cykl jej życia i zanurzamy się w jej emocjach. Wybitna reżyserka Andrea Arnold („American Honey”) skupia się na czystej obserwacji. To pozbawione narracji filmowe studium życia Lumy jest próbą filozoficznego rozważenia losu i praw zwierząt hodowlanych, bezrefleksyjnie przez nas wykorzystywanych.
godz. 20 – Dom z drzazg
House Made of Splinters | Dania, Szwecja, Finlandia, Ukraina, 2022, 88 min. | dokument
reżyseria: Simon Lereng Wilmont | weekend z Millenium Docs Against Gravity
Bilety: 10 zł (ulgowy), 15 zł (zwykły)
karnety – 50 zł (ulgowy), 70 zł (zwykły)
Historia tymczasowego domu dziecka, położonego w samym środku ukraińskiej strefy wojennej, zaledwie 20 kilometrów od linii frontu. Poznajemy to miejsce oczami przebywających w nim podopiecznych. Pochodzą z rozbitych rodzin, przeżyli różne traumy i chowają w sobie wiele trudnych wspomnień. Pracownicy starają się zapewnić magiczną, bezpieczną atmosferę dzieciom, których los leży w rękach sądu.
21 MAJA (SOBOTA)
godz. 15 – Kino Maluszka – zestaw bajek dla dzieci
Cotygodniowe
pokazy krótkometrażowych filmów i bajek animowanych dla
najmłodszych, kilkuletnich dzieci rozpoczynających przygodę z kinem.
Każdy seans trwają około 40 minut. Każdy odbywa się przy lekko
rozświetlonej sali, w przyjaznej atmosferze. Zapraszamy w każdą sobotę o
godz. 15. Bilety: 8 zł (U), 10 zł (Z)
godz. 16 – Podwodne życie Jacques’a Cousteau
Becoming Cousteau | USA, 2021, 92 min. | dokument
reżyseria: Liz Garbus | weekend z Millenium Docs Against Gravity
Bilety: 10 zł (ulgowy), 15 zł (zwykły)
karnety – 50 zł (ulgowy), 70 zł (zwykły)
Nominowana do Oscara Liz Garbus, znana z filmowych portretów Niny Simone i Marilyn Monroe, pokazuje życie Jacques’a Cousteau – francuskiego podwodnego naukowca, odkrywcy, pisarza i reżysera. Film wykorzystuje fragmenty fenomenalnych podwodnych filmów Cousteau, a także nieznane dotąd materiały archiwalne. Wycinki z jego pamiętników czyta Vincent Cassel.
godz. 18 – McCurry. W pogoni za kolorem
McCurry: The Pursuit of Colour | Hiszpania, Wielka Brytania, 2021, 93 min. | dokument
reżyseria: Denis Delestrac | weekend z Millenium Docs Against Gravity
Bilety: 10 zł (ulgowy), 15 zł (zwykły)
karnety – 50 zł (ulgowy), 70 zł (zwykły)
Pierwszy pełnometrażowy portret współczesnego amerykańskiego fotoreportera Steve’a McCurry’ego – autora kultowych fotografii dokumentujących najważniejsze wydarzenia XX i XXI wieku: atak na WTC, wojny domowe w Libanie i Kambodży czy też ikoniczną zielonooką afgańską dziewczynkę. Film przedstawia kulisy jego życia i burzliwej 40-letniej kariery.
22 MAJA (NIEDZIELA)
godz. 16 – Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości
We Met In Virtual Reality | Wielka Brytania, 2022, 91 min. | dokument reżyseria: Joe Hunting | weekend z Millenium Docs Against Gravity
Bilety: 10 zł (ulgowy), 15 zł (zwykły)
karnety – 50 zł (ulgowy), 70 zł (zwykły)
Ten rewolucyjny film powstał w całości w wirtualnej rzeczywistości. Dokumentuje emocje uczestników oraz zażyłość tworzonych w tym świecie związków w nowym ruchu społecznym wyrosłym z komunikacji online. Reżyser przez dwa lata dokumentował podróż po VRChacie, który jest społeczną platformą wirtualnej rzeczywistości. W tym równoległym świecie każdy może być kim chce.
godz. 18 – Millenium Docs Against Gravity: Rzeka
River | Australia, 2021, 75 min. | dokument
reżyseria: Jennifer Peedom | weekend z Millenium Docs Against Gravity
Bilety: 10 zł (ulgowy), 15 zł (zwykły)
karnety – 50 zł (ulgowy), 70 zł (zwykły)
Rzeki od zawsze kształtowały Ziemię, przepływały przez kontynenty, rzeźbiły krajobraz, a także nasze potrzeby, kultury i sny. Zapierające dech w piersiach obrazy (m.in. autorstwa Yanna Arthusa-Bertranda) uzupełnia poetycki scenariusz napisany przez pisarza Roberta Macfarlane’a i czytany przez Willema Dafoe. Muzyka w wykonaniu Australijskiej Orkiestry Kameralnej zawiera zarówno utwory klasyczne, jak i autorstwa Radiohead.
24 MAJA (WTOREK)
Miód dla dakini (Bhutan 2017, 132′), reżyseria: Dechen Roder
Bilet: 15 zł | do kupienia w kasie kina i w internecie: bilety.pokis.pl
Bhutańska kinematografia liczy sobie ledwie kilkanaście lat historii: pierwsze produkcje i programy telewizyjne zaczęły powstawać pod koniec lat 90. XX wieku. Kino „najszczęśliwszego kraju świata” rozwija się jednak w obiecującym kierunku, czego dowodem jest film, który zobaczymy w majowym Klubie Filmowy za Rogiem.
„Miód dla dakini” – debiut reżyserki Dechen Roden to połączenie kryminału noir z poetyką buddyjskich przypowieści i realistycznym portretem współczesnego Bhutanu. Mrukliwy detektyw Kinley (Jamyang Jamtsho Wangchuk) prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Podejrzenia lokalnych mieszkańców kierują uwagę policjanta w stronę mieszkającej samotnie, tajemniczej i pięknej Choden (Sonam Tashi), której przypisują demoniczne zdolności. Kinley podąża jej śladem, coraz bardziej zaintrygowany tajemniczą postacią i jej opowieściami, pochodzącymi z tej strony rzeczywistości, którą do tej pory z cynizmem lekceważył. Choden wprowadza policjanta w świat bhutańskich legend, a on zdaje się coraz bardziej ulegać jej urokowi.
Dechen Roder wykorzystuje w scenariuszu motywy z opowieści o dakiniach, oświeconych kobietach i żeńskich buddach, personifikacjach żeńskiej energii seksualnej, które dbają o przekazywanie mądrości i praktyk przeszłych pokoleń, spotykając się często z oskarżeniami o wykorzystywanie czarnej magii i uwodzicielskie podstępy.
Wybór tego tytułu to wspólna decyzja uczestników poprzedniego spotkania w Klubie Filmowym za Rogiem. Z czterech propozycji, ta wydała się wszystkim najciekawsza, z wielu powodów. Po pierwsze, bhutańska kinematografia liczy sobie ledwie kilkanaście lat historii: pierwsze produkcje i programy telewizyjne zaczęły powstawać pod koniec lat 90. XX wieku. Po drugie, jak sugerują twórcy festiwalu „Pięć smaków – Kino Azji” kinematografia “najszczęśliwszego kraju świata” rozwija się jednak w obiecującym kierunku – obok inspirowanych filmami bollywoodzkimi produkcji telewizyjnych powstaje coraz więcej dzieł z powodzeniem prezentowanych na międzynarodowych festiwalach, w udany sposób łączących lokalne tradycje estetyczne z uniwersalnym językiem kina.
Po trzecie, współczesne kino Bhutanu otwiera przed nami widzami drogę do jednego z najbardziej niedostępnych rejonów świata, łącząc niezwykłe lokalne tradycje artystyczne i buddyjską filozofię z intrygującą, ambitną formą i ciekawymi konwencjami gatunkowymi. I właśnie „Miód dla dakini” jest tego doskonałym przykładem.
Klub Filmowy POD GILEM
jest dofinansowany z dotacji Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej
w ramach PO Upowszechnianie Kultury Filmowej
Priorytet II (sesja 1/2022)