PROGRAM
15 stycznia (środa) | godz. 18
NIE OBIECUJCIE SOBIE ZBYT WIELE PO KOŃCU ŚWIATA
(Rumunia, Luksemburg, Francja, Chorwacja 2023, 163 min) reż. Radu Jude
18
stycznia (sobota) | godz.
16
Szepty i krzyki Bergmana. Przegląd filmów:
Skandal
(Szwecja
1944, 101 min.) dramat | reż. Alf Sjöberg | scenariusz: Ingmar
Bergman
18
stycznia (sobota) | godz.
18
Szepty i krzyki Bergmana. Przegląd filmów: Jak w
zwierciadle
(Szwecja
1961, 87 min.) dramat | reż. Ingmar Bergman
29
stycznia (środa) | godz. 18
LAS
(Polska,
Czechy 2024, 84 min.) dokumentalny | reż. Lidia Duda
8 lutego (sobota) | godz. 18
Kąpiel diabła
(Austria, Niemcy 2024) – reż. Severin Fiala, Veronika Franz
22 lutego (sobota) | godz. 16-18
10 lat za Rogiem. Urodziny kina
SEANS NIESPODZIANKA
Bilety: 14 zł (Karta Klubowicza), 18 zł (zwykły)
Dostępne w kasie kina i w sprzedaży internetowej na bilety.pokis.pl
…
OPISY
NIE
OBIECUJCIE SOBIE ZBYT WIELE PO KOŃCU ŚWIATA
(Rumunia,
Luksemburg, Francja, Chorwacja 2023, 163 min) |
dramat
reż.
Radu Jude | obsada: Ilinca Manolache, Ovidiu Pîrsan, Nina Hoss.
O swojej nowej produkcji Radu Jude mówi, że to połączenie komedii ze specyficznym kinem drogi. Zestawiając teraźniejszość z przeszłością, reżyser tworzy sugestywny i prowokacyjny obraz wyzysku, społecznych nierówności, pracy i nowej ekonomii.
Bohaterką filmu jest asystentka produkcji Angela Raducanu (Ilinca Manolache). Przed przepracowaną i niezbyt dobrze opłacaną kobietą stoi poważne zadanie, jakim jest przeprowadzenie wstępnych rozmów z kandydatami do udziału w krótkim filmie na temat bezpieczeństwa w pracy, zamówionym przez międzynarodową korporację.
Od wczesnego ranka Angela przemierza Bukareszt, byle tylko wyrobić się ze wszystkimi zadaniami, jakie postawiła przed nią zatrudniająca ją firma produkcyjna. Obok przeprowadzenia castingu to także odebranie z lotniska szefowej marketingu klienta (w tej roli Nina Hoss) czy szereg innych produkcyjnych spraw. Co gorsza, casting nie idzie po myśli Angeli, od chwili gdy jedna z osób, z którymi rozmawia, przekonuje o odpowiedzialności pracodawcy za wypadek, jaki jej się przydarzył. Do tego, by wybuchł skandal, brakuje niewiele.
Skandal
(Szwecja 1944, 101 min.) dramat
reż. Alf Sjöberg | scenariusz: Ingmar Bergman | obsada: Stig Jarell, Alf Kjellin, Stig Olin, Mai Zetterling.
Scenariuszowy debiut Ingmara Bergmana. Sadystyczny nauczyciel łaciny w gimnazjum, przezywany przez uczniów „Kaligulą”, prześladuje zwłaszcza jednego z nich – Jana-Erika Widgrena. Chłopak rekompensuje sobie cierpienia przyjaźnią z młodą ekspedientką Berthą Olsson. Przyjaźń zaczyna się od tego, że Jan-Erik odprowadza pijaną Berthę do domu, a ona zwierza mu się, że pije, bo nie może uwolnić się od tyrana, który nawiedza ją nocami. Dziewczyna nie zdradza, o kogo chodzi. Pod wpływem znajomości z Janem-Erikiem odzyskuje radość życia. Ale na krótko: dręczyciel powraca i Bertha znów wpada w alkoholizm. Jan-Erik odchorowuje klęskę i postanawia zerwać z Berthą. Idzie do jej mieszkania – i zastaje ją martwą. Jest tam ktoś jeszcze: „Kaligula”.
Jak w zwierciadle
(Szwecja 1961, 87 min.) dramat
reż. Ingmar Bergman | obsada: Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Max von Sydow, Lars Passgard.
Pokaz będzie poprzedzony wprowadzeniem prof. Katarzyny Taras – historyczki i krytyczki filmowej, profesor nadzwyczajnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.
Nagrodzony Oscarem dla najlepszego filmu zagranicznego „Jak w zwierciadle” Bergman określił jako swój najbardziej osobisty obraz. Tytuł filmu został zaczerpnięty z Biblii, gdzie czytamy: „Teraz widzimy jak w zwierciadle, a wonczas – twarzą w twarz. Teraz poznaję tylko częściami, wonczas poznam i sam będę poznany”. Tytuł znalazł się na liście „1001 filmów, które musisz zobaczyć zanim umrzesz”.
Opowieść o relacjach międzyludzkich łączących chorą na schizofrenię kobietę, jej ojca, męża i brata, którzy udają się na niewielką wyspę Fårö na Morzu Bałtyckim.
Film jest pierwszym spośród należących do tak zwanej „trylogii pionowej” Bergmana obok „Gości Wieczerzy Pańskiej” i „Milczenia”.
LAS
(Polska,
Czechy 2024, 84 min.) dokumentalny
reż. Lidia Duda
Nowy
film Lidii Dudy to jeden z najważniejszych i najczęściej
nagradzanych polskich filmów dokumentalnych tego roku. Film zdobył
nagrody w Salonikach, Warszawie i Pradze, a bohaterów Asię i Marka
oraz ich dzieci: Franka, Ignacego i Marysię pokochały widownie
licznych festiwali filmowych.
Asia i Marek mieszkają wraz z trojgiem dzieci w Puszczy Białowieskiej, tuż przy granicy z Białorusią. Kiedy spełniali swoje marzenie, kupując dom tuż po studiach, nie mieli pojęcia, co spotka ich w tym małym raju. Zainstalowane w lesie kamery do tej pory służyły im do obserwacji zwierząt. Ale nocne nagrania pokazują, że w lesie pojawili się ludzie – uchodźcy próbujący znaleźć bezpieczną drogę do Europy. Cała rodzina angażuje się w pomoc, mimo braku jakiegokolwiek wsparcia ze strony państwa. Od tej pory las będzie już dla nich zupełnie innym miejscem. Jak wrócić do domu, koło którego umierają ludzie?
Kąpiel diabła
(Austria, Niemcy 2024)
reż. Severin Fiala, Veronika Franz. Występują: Anja Plaschg, Maria Hofstätter, David Scheid
Agnes (Anja Plaschg, znana z Soap&Skin, odpowiedzialna także za muzykę do filmu) bierze ślub. Nic nie układa się jednak po jej myśli – mąż nie jest nią zbyt zainteresowany, teściowa krytykuje ją na każdym kroku, a kredyt, który para wzięła na zakup domu, wydaje się przewyższać możliwości finansowe nowożeńców. Agnes szybko popada w depresję. Ponieważ jednak znajdujemy się na austriackiej wsi sprzed blisko trzech stuleci, wszyscy myślą, że opętał ją diabeł.
Choć za „Kąpiel diabła” odpowiadają znani z „Widzę, widzę” i „Domku w górach” Severin Fiala i Veronika Franz, ich najnowszy film trudno byłoby nazwać horrorem. To raczej doskonale udokumentowany historycznie folkowy dramat, który pozwala widzom wczuć się w bohaterkę postawioną w sytuacji bez wyjścia – a przy okazji spojrzeć na realia życia naszych przodków (a w szczególności przodkiń) z niego innej perspektywy.