13 marca 2023 Amerykańska Akademia Filmowa ogłosi zwycięzców tegorocznych Oscarów, w tym roku w finale znalazło się IO w reż. Jerzego Skolimowskiego. Będziemy mocno trzymać kciuki, a tuż przed ceremonią (11 marca) będziecie mogli zobaczyć ten film w Kinie za Rogiem w Płocku.
Jak co roku przypomnimy też inne tytuły, które tę statuetkę zdobyły: Drive My Car i Na rauszu. Miesiąc wcześniej, we Francji – kolebce światowej kinematografii, wręczano Nagrody Francuskiej Akademii Filmowej, stąd pomysł, aby do Oscarów dodać Cesary i pokazać ubiegłorocznego triumfatora, czyli Stracone Złudzenie, które zdobyły aż 7 siedem statuetek. Zapraszamy na marcowe cykle: Wieczór z Césarem i Wieczór z Oscarem.
01 Marca (środa) | godz. 18
Wieczór z Césarem: Stracone złudzenia
(Francja 2021, 150 min.) dramat, historyczny | reż. Xavier Giannoli | obsada: Benjamin Voisin, Cecile De France, Vincent Lacoste, Xavier Dolan, Gerard Depardieu. Bilety: 15 zł
Pochodzący ze zdeklasowanej i zubożałej rodziny poeta Lucien nawiązuje romantyczną relację z lokalną arystokratką i mecenaską sztuki Louise de Bargeton. Ów mezalians wiedzie go aż na paryskie ulice, gdzie roi się od takich jak on: utalentowanych, ambitnych, niemających nic do stracenia idealistów. Czeka ich w stolicy dobrze opłacany cynizm albo poetyczne klepanie biedy. Pióro w służbie sowicie opłacanych kalumnii lub pochlebstw, bądź wierność sprzedającej się kiepsko sztuce. Którą ze ścieżek wybierze Lucien, by wedrzeć się na salony?
Inspirowany Komedią ludzką Balzaca dramat kostiumowy, a jednocześnie całkiem aktualny pamflet na dzisiejsze media.
Nagrody
2022 – Cezary:
– Najlepszy film – Olivier Delbosc, Sidonie Dumas, Xavier Giannoli
– Najlepszy aktor drugoplanowy – Vincent Lacoste
– Najbardziej obiecujący aktor – Benjamin Voisin
– Najlepsza scenografia – Riton Dupire-Clément
– Najlepsze kostiumy – Pierre-Jean Larroque
– Najlepsze zdjęcia – Christophe Beaucarne
– Najlepszy scenariusz adaptowany – Jacques Fieschi, Xavier Giannoli
04 Marca (sobota) | godz. 15
Kino Maluszka
(Polska 2004-2015, 40 min.) – zestaw bajek dla najmłodszych widzów
Więcej informacji wkrótce na www.kinopokis.pl
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
04 Marca (sobota) | godz. 16
Seans Rodzinny: Historia żółtej ciżemki
(Polska 1961, 82 min.) film familijny | reż. Sylwester Chęciński
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
kat. wiek: 9 +
Ekranizacja popularnej swego czasu powieści dla młodzieży. Poprzez historię Wawrzka, utalentowanego, wiejskiego chłopca terminującego u samego Wita Stwosza poznajemy dzieje powstania ołtarza w kościele Mariackim w Krakowie.
“Historia żółtej ciżemki” była ekranowym debiutem 11-letniego wówczas Marka Kondrata, grającego rolę Wawrzka.
Nagrody:
1962 – MFF dla Dzieci i Młodzieży, Wenecja – Srebrny Medal
2011 – Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza “Ale Kino!”, Poznań – Platynowe Koziołki
04 Marca (sobota) | godz. 18
Wieczór z Oscarem & Césarem: Na rauszu
(Dania, Holandia, Szwecja 2020, 111 min.) komediodramat | reż. Thomas Vinterberg | obsada: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Magnus Millang, Lars Ranthe, Maria Bonnevie
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
Czterej przyjaciele, nauczyciele w szkole średniej. Wydaje się, że najlepsze lata mają już za sobą. Teraz już tylko rutyna, wypalenie i nuda – tak w pracy, jak i w związkach, o ile w ogóle przetrwały. I nagle jeden z nich obwieszcza, że jest światło w tunelu: otóż odkryto, że niewielki poziom alkoholu we krwi poprawia koncentrację, kreatywność, dodaje energii i przywraca dawno zapomnianą radość życia. No to… spróbujemy! I próbują. I jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki niebo znowu się rozjaśnia, wracają dawno zapomniane emocje i chęć zmieniania świata. No więc skoro jest tak dobrze, to dlaczego nie może być jeszcze lepiej? Dlaczego nie wrzucić wyższego biegu? A gdy go wrzucimy, jak dalece przewidzimy tego skutki…? Piękny, mądry, wielowarstwowy film, nagrodzony 20 nagrodami, w tym Oscarem dla najlepszego filmu międzynarodowego.
Nagrody
2021 – Oscar – Najlepszy film międzynarodowy – Thomas Vinterberg
2021 – Cezar – Najlepszy film zagraniczny – Thomas Vinterberg
08 Marca (środa) | godz. 18
Wieczór z Césarem: Portret kobiety w ogniu
(Francja 2019, 121 min.) kostiumowy, melodramat | reż. Celine Sciamma | obsada:Noemi Merlant, Adele Haenel, Luana Bajrami, Valeria Golino
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
Opowieść o miłości wyprzedzającej swój czas. Bohaterkami filmu są szykowana do aranżowanego małżeństwa arystokratka Heloiza oraz przybyła z Paryża malarka Marianna. Ta druga ma namalować portret tej pierwszej, ale w sekrecie: Heloiza nie chce bowiem pozować, buntując się w ten sposób przeciwko przymusowemu zamążpójściu. Marianna dyskretnie obserwuje swoją modelkę, intensywnie tworzy, ale niszczy kolejne wersje obrazu. Czuje, że nie pozna prawdziwego oblicza młodej kobiety tak długo, jak sama będzie ukrywać własne.
Mistrzowsko poprowadzona opowieść o zakazanym uczuciu, film zmysłowy i romantyczny, a zarazem drapieżny. „Portret kobiety w ogniu” umyka melodramatycznym kliszom – przede wszystkim dzięki pełnokrwistym, odważnym bohaterkom, które rzucają wyzwanie swoim czasom, a także dzięki wybitnym kreacjom aktorskim Noémie Merlant i Adele Haenel.
Nagrody
2019 – Cannes:
– Nagroda Specjalna – Palma ‘Queer’ dla filmu pełnometrażowego – Céline Sciamma
– Złota Palma – Najlepszy scenariusz – Céline Sciamma
2019 – Europejska Akademia Filmowa:
– Najlepszy europejski film roku wg uniwersytetów (EUFA) – Céline Sciamma
– Najlepszy europejski scenarzysta roku – Céline Sciamma
2020 – Cezary – Najlepsze zdjęcia – Claire Mathon
2020 – Amerykańskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych – Najlepsze zdjęcia – Claire Mathon
11 Marca (sobota) | godz. 15
Kino Maluszka
(Polska 2004-2015, 40 min.) – zestaw bajek dla najmłodszych widzów
Więcej informacji wkrótce na www.kinopokis.pl
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
11 Marca (sobota) | godz. 16
Seans Rodzinny: Zając Max ratuje Wielkanoc
(Niemcy 2017, 72 min.) – film animowany | reż. Ute von Muenchow-Pohl
kat. wiek.: 5 +
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły) | kat. wiek.: 9 +
Max – mały zając z wielkiego miasta – marzy o tym, by zdobyć sławę i dołączyć do lokalnego gangu. Chcąc zaimponować kolegom, postanawia wykonać trudną kaskaderską sztuczkę. Niestety podczas podniebnych ewolucji samolotem coś idzie nie tak i pojazd Maxa rozbija się w Wielkanocnej Krainie – niezwykłym miejscu, w którym zatrzymał się czas. W jego centrum znajduje się Zajęcza Szkoła – starodawny gmach, zarządzany przez tajemniczą Madam Hermionę. To właśnie tu ukryto Złotą Pisankę – przedmiot dający zajączkom magiczną moc. Wspierany przez grupę nowych przyjaciół, Max postanawia znaleźć sposób na powrót do domu. Zanim to nastąpi, będzie musiał stawić czoło klanowi podstępnych lisów-złodziei. A w trakcie zdumiewających przygód odkryje wielką tajemnicę Zająca Wielkanocnego.
11 Marca (sobota) | godz. 18
Wieczór z Oscarem: IO
(Polska, Włochy 2022, 88 min.) dramat | reż. Jerzy Skolimowski | obsada: Sandra Drzymalska, Lorenzo Zurzolo, Mateusz Kościukiewicz, Tomasz Organek oraz Isabelle Huppert
Bilety: 17 zł
„IO” to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury. Opowieść o nas samych, odbijających się w wilgotnych oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią,
Zanurzony w tradycji, śmiało eksplorujący jednak nowe ścieżki kina, film Skolimowskiego jest kolejnym, przy którym polski reżyser współpracował z legendarnym producentem, Jeremym Thomasem (jego filmografia obejmuje choćby „Wrzask”, „Ostatniego cesarza”, „Pod osłoną nieba”, „Nagi lunch”, „Tylko kochankowie przeżyją”). Za ekspresyjną, kreacyjną stronę „IO” odpowiadają operator Michał Dymek i wybitna montażystka, Agnieszka Glińska. Monumentalną, uwznioślającą każdy oddech osiołka muzykę skomponował Paweł Mykietyn, a w podróży towarzyszą bohaterowi m.in. Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Isabelle Huppert.
Polski kandydat do Oscara 2023.
15 Marca (środa) | godz. 18
Klub Filmowy POD GILEM: Premiera
Więcej informacji wkrótce na www.kinopokis.pl
18 Marca (sobota) | godz. 15
Kino Maluszka
(Polska 2004-2015, 40 min.) – zestaw bajek dla najmłodszych widzów
Więcej informacji wkrótce na www.kinopokis.pl
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
18 Marca (sobota) | godz. 16
Seans Rodzinny: Śnieżna paczka
(Chiny, Indie, Kanada, USA, Wielka Brytania 2019, 78 min.) animowany | reż. Aaron Woodley
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły) | kat. wiek.: 7 +
Swifty, lis polarny, pracuje na arktycznej poczcie, ale marzy skrycie o karierze psa-kuriera, która zwyczajowo przypisana jest psom husky. Pewnego dnia, by udowodnić swe niezwykłe umiejętności, postanawia osobiście dostarczyć przesyłkę do odległego adresata. U celu odkryje, że odbiorcą przesyłki jest ekscentryczny mors, który planuje roztopienie arktycznych lodów, by zalać świat i zyskać nad nim absolutną władzę. Swifty musi skrzyknąć przyjaciół, by pokrzyżować te plany i uratować Arktykę.
18 Marca (sobota) | godz. 18
Wieczór z Oscarem: Drive My Car
(Japonia 2021, 179 min.) dramat | reż. Ryusuke Hamaguchi | obsada: Hidetoshi Nishijima, Toko Miura, Reika Kirishima, Masaki Okada
Bilety: 15 zł
Yusuke jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona Oto – telewizyjną scenarzystką. Łącząca ich więź wydaje się głęboka – do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele niewyjaśnionych tajemnic. Dwa lata później Yusuke wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze „Wujaszka Wanię”. Poznaje tam młodą małomówną kobietę wyznaczoną przez organizatorów festiwalu do roli jego szofera. Długie trasy do i z teatru powoli stają się rodzajem psychodramy, w której fragmenty „Wujaszka Wani”, odtwarzane z kasety nagranej onegdaj przez Oto, rezonują z przeżyciami i stanem psychicznym Yusuke. Czerwony saab jak konfesjonał umożliwi wyjawienie głęboko skrywanych tajemnic, konfrontacja z którymi pozwoli samotnym straumatyzowanym ludziom stworzyć nowe więzi.
Nagrody
2022 – Oscar – Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
2022 – Złoty Glob – Najlepszy film zagraniczny
2022 – BAFTA – Najlepszy film nieanglojęzyczny – Akihisa Yamamoto, Ryusuke Hamaguchi
2021 – Cannes:
– Złota Palma – Najlepszy scenariusz – Ryusuke Hamaguchi, Takamasa Oe
– Nagroda Francuskiego Kina Artystycznego (AFCAE) – Najlepszy film – Ryusuke Hamaguchi
– Nagroda Jury Ekumenicznego – Nagroda główna – Ryusuke Hamaguchi
– Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) – Nagroda konkursowa – Ryusuke Hamaguchi
2022 – Critics’ Choice – Najlepszy film zagraniczny
2022 – Satelita – Najlepszy film zagraniczny
22 Marca (środa) | godz. 18
Trzy
tysiące lat tęsknoty
(Australia, Stany Zjednoczone 2022, 103 min. ) fantasy, romans | reż. George Miller | obsada: Alyla Browne Berk Ozturk Idris Elba Lianne Mackessy Tilda Swinton
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
Brytyjska badaczka, specjalizująca się w starożytnych podaniach, uwalnia z butelki dżina, który oferuje, że spełni jej trzy życzenia. Jednak ona wie, że takie przygody zazwyczaj kończą się źle dla naiwniaków zwiedzionych perspektywą szczęścia. Aby ją przekonać do zmiany zdania, dżin opowiada trzy historie. Filmowa baśń w reżyserii George’a Millera, twórcy serii „Mad Max”. W głównych rolach występują Tilda Swinton oraz Idris Elba.
25 Marca (sobota) | godz. 16
O!PLA: Konkurs Główny. Kategoria: producencka (Polska 2020-22, 98 min.) – animacje z największym budżetem, zrealizowane w profesjonalnych studiach filmowych
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
Pierwszego Oscara dostaliśmy w 1982 za „Tango” Z. Rybczyńskiego – animacje poklatkową nie dla dzieci, ale dla dorosłych. Ostatnie lata to bogactwo form i wysyp polskich artystów, którzy zdobywają uznanie na całym świecie. Kino za Rogiem w Płocku zaprasza na festiwal, który udowadnia, że film animowany to nie tylko dziecięce kreskówki, ale również sztuka dla widza dojrzałego i dorosłego. Od kilku lat wraz z O!PLĄ pokazujemy najnowsze trendy i ciekawe zjawiska, sprawdzamy co w polskiej animacji „piszczy.” Od 25 marca do końca kwietnia, niemal w każdą sobotę (oprócz Wielkiej Soboty) o godz. 16 w Kinie za Rogiem w Płocku pokazujemy Konkurs Główny Festiwalu, skierowany do widzów dorosłych i młodzieży. Zapraszamy!
25 Marca (sobota) | godz. 18
Klub Filmowy POD GILEM: Ucieczka na Srebrny Glob
(Polska 2021, 94 min.) dokumentalny | reż. Kuba Mikurda
pokaz filmu i spotkanie z jego reżyserem
Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
„Ucieczka na srebrny glob” to film o największej tajemnicy i największym, niespełnionym, marzeniu polskiego kina. Rok 1975. Po kilku latach wymuszonej emigracji młody reżyser Andrzej Żuławski wraca do Polski. Jego sytuacja w kraju jest niepewna. Po „Trzeciej części nocy” (1971) – dobrze przyjętym debiucie nakręcił szokującego „Diabła” (1972), który z miejsca trafił na półkę a z reżysera uczynił persona non grata. Na domiar złego rozpada się jego rodzina. Żona – Małgorzata Braunek wnosi o rozwód. By poprawić swoją pozycję i uciec od osobistego dramatu, Żuławski podejmuje się tytanicznego zadania, realizacji największego filmu w historii polskiej kinematografii – eposu science-fiction „Na srebrnym globie”. Jeśli mu się uda, trafi do panteonu polskiego kina. Jeśli nie – jego kariera w Polsce będzie skończona.
„Na srebrnym globie” (1976/1987) Andrzeja Żuławskiego mogło stać się jednym z najbardziej przełomowych filmów science-fiction w historii. Rozmach produkcyjny, gwiazdorska obsada, rewolucyjne kostiumy i scenografia zapowiadały arcydzieło. Dlaczego zatem władze kinematografii PRL wstrzymały produkcję na dwa tygodnie przed zakończeniem zdjęć? Czy zdecydowały o tym względy ekonomiczne, polityczne, artystyczne, czy osobiste? Pozostał film-legenda, który nadal inspiruje filmowców z całego świata, podobnie jak emocje ekipy, równie silne dzisiaj co czterdzieści lat temu. „Ucieczka na srebrny glob” to film o największej tajemnicy i największym, niespełnionym, marzeniu polskiego kina.
Jakub Mikurda to dziennikarz, filmoznawca, psycholog, filozof. Członek zespołów redakcyjnych „Wide Screen”, „International Journal for Žižek Studies” i „Krytyki Politycznej”. Współpracuje z Katedrą Kultury Współczesnej UJ, Centre for Advanced Studies in the Humanities UJ.
29 Marca (środa) | godz. 18
Klub Filmowy POD GILEM: Diabeł
(Polska, rok prod: 1972 | premiera: 03.1988, 119 min.) horror | scenariusz i reżyseria: Andrzej Żuławski | muzyka: Andrzej Korzyński | obsada: Leszek Teleszyński, Wojciech Pszoniak, Małgorzata Braunek, Iga Mayr, Wiktor Sadecki
W marcu mija 35 rocznica premiery filmu Andrzeja Żuławskiego, który nakręcił w 1972 roku. Film został zatrzymany na kilkanaście lat przez PRL-owską cenzurę.
Scenariusz powstał jeszcze przed realizacją debiutanckiej „Trzeciej części nocy”. Żuławski chciał nakręcić horror o człowieczeństwie, o złu ukrytym w ludziach i czyhającym na to, by je uwolnić i dać mu wyraz. Głównym bohaterem jest Jakub (Leszek Teleszyński), młody mężczyzna osadzony w więzieniu za próbę królobójstwa. Kiedy w styczniu 1793 roku wojska pruskie wkraczają do Wielkopolski, Jakub wraz z zakonnicą zostaje wyprowadzony z więzienia przez Nieznajomego (Wojciech Pszoniak). Tajemniczy mężczyzna wręcza Jakubowi brzytwę, przykazując, by szedł w świat i oczyszczał go z niegodziwości.Film Żuławskiego określa się również jako „horror polityczny”, który pod płaszczykiem grozy skrywa opowieść o Polsce roku 1968. Komunistyczne władze, które pierwotnie zezwoliły na realizację filmu, po obejrzeniu gotowej wersji odesłały go na półkę aż 16 lat a Żuławski został zmuszony do wyjazdu z Polski. Film idealnie wpisuje się w nasz klubowy cykl KLASYKA HERETYKA.
[źródło: culture.pl]