4 listopada (sobota)
godz. 16 – Seans rodzinny: Pamiętniki Tatusia Muminka (Finlandia, Polska 2021, 73 min.) animowany | reż. Ira Carpelan | kat. wiek.: 7 lat. Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły).
W odległej krainie leży Dolina Muminków, urzekające miejsce pełne tajemnic. Spokojne wieczory sprzyjają snuciu niebywałych opowieści z przeszłości, a Tatuś Muminka ma ich całkiem sporo. On też był kiedyś małym Muminkiem – i nie uwierzycie, co wtedy robił! Latający statek, bal u króla, morskie wyprawy, samotne wędrówki i tajemnicza Buka… Tatuś Muminka zabiera nas w swoje pełne przygód dzieciństwo, odkrywa niezwykłe krainy, a po drodze spotyka wspaniałych, dobrze nam znanych przyjaciół.
godz. 18 – Plan 75 (Filipiny, Francja, Japonia, Katar 2022, 108 min.) dramat | reż. Chie Hayakawa | obsada: Chieko Baisho, Stefanie Arianne, Taka Takao, Yumi Kawai. Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły).
Japonia się starzeje. Tak bardzo, że rząd decyduje się na bezprecedensowe rozwiązanie i ogłasza nowy program – „Plan 75”, zachęcający do eutanazji osoby, które ukończyły siedemdziesiąty piąty rok życia. Obecne na każdym kroku reklamy adresowane do zdezorientowanych seniorów zachwalają korzyści, jakie płyną z rewolucyjnego programu. Jedną z zachęt ma być wynagrodzenie, które balansującym na granicy ubóstwa uczestnikom Planu pozwoli zrealizować ostatnie marzenie.
Nagrody
2022 – Cannes, MFF – Złota Kamera – Wyróżnienie specjalne – Chie Hayakawa
7 listopada (wtorek)
godz. 18 – 21. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie – Młoda Białoruś (Polska 2022, 53 min.) | reż. Łukasz Ruciński, Patryk Szczepaniak
Traumatyczne wspomnienia represji, walka z systemem i tęsknota za zwyczajnym życiem. Młodzi Białorusini po ucieczce z kraju szukają swojego miejsca w świecie.
Młodzi Białorusini – zmuszeni do emigracji po brutalnym zduszeniu antyrządowych protestów jesienią 2020 roku – nie poddają się. Tak jak bohater filmu, prezenter kanału NEXTA, który uciekł z kraju i próbuje odnaleźć się w nowej, polskiej rzeczywistości. Ale trudno jest żyć w rozkroku. Zycie Andrieja to z jednej strony hiphop, tatuaże i imprezy, a z drugiej nostalgia, poczucie beznadziei i coraz gorsze informacje z Białorusi, które codziennie przekazuje na antenie. Czy pokolenie młodych ludzi, tak mocno doświadczonych przez traumę klęski wolnościowego zrywu i milicyjnych represji odnajdzie w sobie siłę by dalej walczyć o demokrację? Jak ich sytuację zmieni rosyjska inwazja na Ukrainę, w której ich kraj bierze udział u boku agresora?
Gościem festiwalowego spotkania będzie dr Przemysław Witkowski – badacz ekstremizmów politycznych, dziennikarz „Polityki” i adiunkt w Collegium Civitas. Autor książki „Faszyzm, który nadchodzi” (2023).
8 listopada (środa)
godz. 18 – Ikony Hollywoodu: Obywatel John Doe (USA 1941, 121 min.) komediodramat | reż. Frank Capra | obsada: Gary Cooper, Barbara Stanwyck, Walter Brennan. Bilety: 10 zł.
W tym filmie, stanowiącym komentarz społecznych wydarzeń, Gary Cooper gra ubogiego, naiwnego robotnika–emigranta, który dostaje się na pierwsze strony gazet, kiedy grozi publicznym popełnieniem samobójstwa, chcąc w ten sposób zaprotestować przeciw sytuacji na świecie. Pod wpływem artykułów publikowanych w prasie, zwykli ludzie, poruszeni jego losem, starają się odwieść go od tego zamiaru. W rolę dziennikarki, która stara się wykorzystać bohatera do swoich celów i w której on się zakochuje, wcieliła się Barbara Stanwyck.
11 listopada (sobota)
godz. 18 – Noc listopadowa – Surrealizm w kinie. Bilety: informacje wkrótce. Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
12 listopada miliony widzów kina arthouse’owego na całym świecie będzie świętować Europejski Dzień Kina Artystycznego w swoich małych i dużych studyjnych salach. W tym roku, The European Arthouse Cinema Day uczcimy maratonem filmowym, sięgając po filmy surrealistyczne. Dwa z nich, to polskie klasyki. Trzeci będzie niespodzianką dla widzów.
Jak daleko stąd, jak blisko (Polska 1972, 93 min.) reż. Tadeusz Konwicki | obsada: Andrzej Łapicki, Gustaw Holoubek, Maja Komorowska, Anna Dziadyk, Ewa Krzyżewska.
Czterdziestoletni Andrzej odbywa symboliczną podróż w przeszłość, pragnąc wyjaśnić motywy samobójstwa swojego przyjaciela Maksa. W fantastycznych wizjach bohatera pojawiają się widma jego bliskich osób. Tadeusz Konwicki nazywał swój film „autobiograficznym esejem filmowym” zawieszonym w czasie i przestrzeni. Wszystko odbywa się w czasie wymyślonym, wykreowanym przez głównego bohatera.
Sanatorium pod Klepsydrą (Polska 1973, 119 min.) reż. Wojciech Jerzy Has | obsada: Jan Nowicki, Tadeusz Kondrat, Irena Orska, Halina Kowalska, Gustaw Holoubek, Mieczysław Voit, Ludwik Benoit.
Swobodna adaptacja prozy Brunona Schulza, będąca surrealistyczną opowieścią o młodym człowieku przybywającym do tytułowego sanatorium zawieszonego w czasie i przestrzeni. Po premierze w Polsce, film był poddawany ostrej krytyce. Has wbrew decydentom wysłał go na Festiwal Filmowy w Cannes. „Występek” zakończył się kilkuletnim zakazem reżyserii i nagrodą jury festiwalu we Francji.
14 listopada (wtorek)
godz. 18 – 21. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie. Wstęp wolny.
Szwedy (Polska 2022, 35 min.) reż. Robert Kowalski.
Robert Kowalski towarzyszy ukraińskim żołnierzom podczas misji bojowych pod Charkowem w początkowej fazie inwazji Rosji na Ukrainę. Tytułowe „Szwedy” to pluton 130. Kijowskiego Batalionu Obrony Terytorialnej, którego nazwa wzięła się od nazwiska jednego z jego członków, Dimy Szczwecowa. Za sprawą swoich brawurowych akcji, oddział zyskał kultowy status – mówi się, że są zuchwali i że sprzyja im niesamowite szczęście. „Szwedami” rządzą rugbyści – Kep, Lock, Żuk i Mors – zawodowi sportowcy z mistrzowskimi tytułami na koncie. Skład uzupełniają szermierz, spadochroniarz, ultramaratończyk, dwóch księgowych, kucharze, taksówkarz oraz kilku inżynierów. Zwyczajni ludzie, którzy niespodziewanie muszą stawić czoła ekstremalnej wojennej rzeczywistości.
Ukraina. Na tropie rosyjskich zbrodni (Szwajcaria 2022, 51 min.) reż. Marie-Laure, Widmer Baggiolini
Nie wiemy, kiedy skończy się wojna w Ukrainie, ale bez wątpienia międzynarodowy trybunał karny będzie dysponował wystarczającą liczbą dowodów, by osądzić rosyjskie zbrodnie wojenne. Właśnie dzięki mrówczej pracy ludzi, których wysiłki portretuje ten film. Są wśród nich ukraińscy śledczy i pracownicy zagranicznych organizacji zbierający na miejscu dowody i wstrząsające zeznania świadków. Aby jak najdokładniej wyjaśnić okoliczności konkretnych zdarzeń, zespoły analityków przeglądają i porównują dostępne materiały: filmy, zdjęcia, przechwycone zapisy rozmów. Identyfikują trudno rozpoznawalne miejsca i sprawców, którzy próbują ukryć swoją tożsamość. I choć często jest to piekielnie trudne – starają się zachować profesjonalny obiektywizm.
15 listopada (środa)
godz. 18 – Klasyka Polskiego Kina: Barwy ochronne (Polska 1976, 96 min.) psychologiczny | reż. Krzysztof Zanussi | obsada: Piotr Garlicki, Zbigniew Zapasiewicz, Christine Paul-Podlasky, Mariusz Dmochowski. Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły).
“Wszyscy są takimi samymi konformistami jak nie przymierzając ty i ja” – to jedna z lekcji, jakiej młodemu asystentowi udziela starszy kolega, docent. Miejscem nauki jest obóz językoznawczy, którego uczestnikami są obaj naukowcy. Młody idealista z jednej strony szybko przekonuje się, jak bardzo skorumpowane i miałkie intelektualnie jest to środowisko, z drugiej jednak odkrywa, że sam nie jest wolny od hipokryzji… Sztandarowe dzieło kina moralnego niepokoju z wielką kreacją Zbigniewa Zapasiewicza w roli współczesnego Mefistofelesa. W zamierzeniu reżysera ta opowieść o kuszeniu młodego idealisty miała być dyskursem o naturze i kulturze, ale widownia potraktowała środowisko naukowców jako metaforę Polski lat 70., systemu pozbawionego podstaw etycznych i produkującego cyników i konformistów. Film, mimo osadzenia w realiach PRL-u, pozostaje uniwersalny. Jak powiedział sam reżyser, “rzeczywistość przedstawiona na ekranie tylko w paru szczegółach się zestarzała”…
Nagrody
1977 – FPFF:
– Grand Prix (Wielka Nagroda Jury “Złote Lwy”) – Krzysztof Zanussi
– Nagroda za zdjęcia – Edward Kłosiński
– Nagroda za pierwszoplanową rolę męską – Zbigniew Zapasiewicz
– Nagroda za scenariusz – Krzysztof Zanussi
1977 – MFF, Teheran – “Złoty Koziorożec” za reżyserię – Krzysztof Zanussi
1978 – MFF, Rotterdam – Nagroda dziennikarzy – Krzysztof Zanussi
18 listopada (sobota)
godz. 16 – Seans rodzinny: Tarapaty 2 (Polska 2020, 83 min.) familijny | reż. Marta Karwowska | obsada: Pola Król, Jakub Janota-Bzowski, Mia Goti, Joanna Szczepkowska, Zbigniew Zamachowski. Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły).
Kiedy z Muzeum Narodowego w Poznaniu znika perła kolekcji – “Plaża w Pourville” Claude’a Moneta, a o kradzież zostaje fałszywie oskarżona ciotka Julki, Julka i Olek (bohaterowie „Tarapatów”) muszą odnaleźć obraz i odkryć tożsamość prawdziwego złodzieja. Zgrany duet rozpoczyna śledztwo, ale na horyzoncie pojawia się Felka, zwariowana 12-latka, a razem z nią… kłopoty. Nastoletnie problemy, niepojęty świat dorosłych i lekko kryminalna intryga.
godz. 18 – Lunana. Szkoła na końcu świata (Bhutan, Chiny 2019, 109 min.) dramat | reż. Pawo Choyning Dorji | obsada: Sherab Dorji, Ugyen Norbu Lhendup, Kelden Lhamo Gurung, Pem Zam. Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Mieszkający w stolicy Bhutanu Ugyen ma jasno sprecyzowane plany: chce wyjechać do Australii i tam zostać piosenkarzem. Wcześniej jednak musi przepracować ostatni rok w rządowej służbie nauczycielskiej i zostaje skierowany do odległej wiejskiej szkoły. Położona na wysokości prawie dwóch tysięcy metrów miejscowość liczy 56 mieszkańców, którzy prowadzą życie proste i ubogie, marząc, żeby ich dzieci dzięki edukacji zostały kimś więcej niż pasterzami jaków i zbieraczami grzybów. Przerażony surowością warunków, Ugyen chce jak najszybciej stamtąd uciec i wrócić do miasta, jednak radość, jaką jego uczniom daje nauka, sprawia, że zaczyna zmieniać zdanie o tym wyjątkowym miejscu.
22 listopada (środa)
godz. 18 – Klub rozwodników (Francja 2020, 103 min.) komedia | reż. Michael Youn | obsada: Arnaud Ducret, Francois-Xavier Demaison, Yussef Heidi, Caroline Anglade. Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły).
Dotkliwie poturbowany przez życie małżeńskie, zdradzony przez swoją ukochaną żonę, Ben odzyskuje wolność, ale nie bardzo wie, co z nią zrobić. Najchętniej płakałby w kącie i wspominał pięć minionych szczęśliwych lat. Na szczęście może liczyć na dawnego kumpla Patricka, dla którego rozwód to istna ucieczka z Alcatraz! Patrick dopiero teraz czuje, że żyje, i tego sa¬mego zamierza nauczyć Bena. Założony przez nich Klub Rozwodników to miejsce niekończącej się balangi, gdzie króluje wolna miłość, a długość trwania związku liczy się w godzinach, a nie w latach. Ben okazuje się pojęt¬nym uczniem, jednak gdy pozna pewną uroczą blondynkę, okaże się, że w sercu wciąż jest niepoprawnym romantykiem…
23 listopada (czwartek)
godz. 18 – 21. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie. Wstęp wolny. Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Zakaz filmowania (Szwecja 2021, 24 min.) | reż. Knutte Wester
Teheran, jakiego nie znamy: nielegalny hiphop w parkach i podziemnych przejściach, ukryta kamera, strach i ochota na bunt.
Niedawna fala protestów pokazuje, że Iran się zmienia. Choć na ulicach obowiązuje zakaz filmowania, twórcy filmu korzystają z ukrytych kamer i mikrofonów by pokazać hiphopowy underground Teheranu. Ludzi, których ekspresji nie powstrzymuje policyjny terror i wszechobecna inwigilacja. Ścieżkę dźwiękową tworzą samplowane odgłosy ulic miasta, które ma ochotę na bunt.
Tęczowe sny (Liban, Wielka Brytania, USA 28 min.) | reż. Michael Collins
Walka o prawa osób LGBT na Bliskim Wschodzie. Konsekwencje pewnego koncertu, który połączył wokalistę Masrou’ Leila – jedyną otwarcie gejowską gwiazdę arabskiego popu i egipską aktywistkę.
Mashrou’ Leila to jedna z najpopularniejszych popowych grup Bliskiego Wschodu. Koncert zespołu w Kairze, podczas którego na widowni pojawiły się tęczowe flagi, nieodwracalnie zmienieł życie człnoków grupy – oraz jaj fanów. “”Tęczowe sny”” pozwalają lepiej zrozumieć problemy z jakimi muszą się mierzyć w świecie arabskim osoby LGBTQ+.
Zmysłowy poród (Belgia, Francja 2021, 35 min.) | reż. Myleine Guiard-Schmid
Eksperymentalna, zmysłowa animacja. A może przy odpowiednim nastawieniu poród może wyglądać zupełnie inaczej niż sobie to wyobrażamy.
Czy poród może być przyjemnym doznaniem? Skąd w nas przekonanie, że „musi boleć”, a wszelkie próby znalezienia alternatywy uważamy za wymysły ezograżyn? Animowany esej wizualny, zawierający opowieści samej reżyserki, a także położnych, doul i kobiet, które już rodziły. Film ukazuje złożoność tego intymnego, choć również zaskakująco politycznego doświadczenia. Gdzie kończy się wolność do decydowania o własnym ciele w państwach bardziej liberalnych od Polski? I czy patriarchat odebrał nam prawo do przyjemności, gdy wydajemy na świat drugiego człowieka?
25 listopada (sobota)
godz. 16 – Seans rodzinny: Jak ocalić smoka (Norwegia, Holandia, Czechy 2020) familijny, fantasy | reż. Katarina Launing | obsada: Isha Zainab Khan, Iver Aunbu Sandemose, Kyrre Haugen Sydness. Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły).
Gina ucieka z ośrodka dla cudzoziemców i szuka schronienia, w którym mogłaby spędzić święta. Mortmier ma trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami – jego światem jest Internet. Wskutek niespodziewanych okoliczności tych dwoje połączy wspólna misja – pewien smok będzie potrzebował ich pomocy.
godz. 18 – Fabelmanowie (Indie, USA 2022, 144 min.) dramat | reż. Steven Spielberg | obsada: Michelle Williams, Paul Dano, Seth Rogen, Gabriel LaBelle. Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły).
Steven Spielberg wraca do czasów swojego dzieciństwa, by opowiedzieć o dorastaniu Sammy’ego Fabelmana, wrażliwego nastolatka, wielkiego miłośnika kina i poczatkującego filmowca. Sammy przypadkiem poznaje dramatyczną rodzinną tajemnicę i odkrywa przy okazji, że kino w niezwykły sposób pomaga nam odkrywać prawdę o naszych bliskich – i o nas samych.
Nagrody
2023 – Złote Globy:
– Najlepszy dramat
– Najlepszy reżyser – Steven Spielberg
28 listopada (wtorek)
godz. 18 – 21. OFF WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie. Wstęp wolny. Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Kupa pieniędzy (USA 2022, 84 min.) | reż. Shawn Bannon
Witajcie w Północnej Karolinie – stanie, którego mieszkańcy: ludzie i zwierzęta, przeżywają piekło zgotowane im przez największego producenta wieprzowiny na świecie. Wschodnią część stanu zamieszkuje w większości biedna społeczność Afroamerykanów. I to właśnie tam korporacja Smithfield postanowiła postawić (tanim kosztem) wielkie chlewnie. Nikt z miejscowych nie wierzy w sztandarowe hasło firmy: „Dobre jedzenie. Odpowiedzialnie”. Wszyscy widzą, jak dzień po dniu hektolitry świńskich odchodów rozpryskiwane są po okolicy, a ich smród, pomimo zamkniętych okien, wdziera się do domów. Zanieczyszczona woda i powietrze, problemy zdrowotne oraz cierpienie zwierząt skłaniają mieszkańców do walki o sprawiedliwość. „Kupa pieniędzy” ujawnia śmierdzące sekrety przemysłowego chowu świń – nie zapominając o ludziach, którzy stali się ofiarami bezwzględnej pogoni za zyskiem. Pogoni, która pozbawia życia nie tylko zwierzęta.
Gościem festiwalowym będzie Agnieszka Makowska – rolniczka ekologiczna, koordynatorka Koalicji Żywa Ziemia, współzałożycielka Ruchu Suwerenności Żywnościowej Nyeleni Polska. Współpracuje z kooperatywami w Warszawie i Płocku. Prowadzi gospodarstwo ekologiczne „Zielona rzodkiewka” w Grabowcu pod Płockiem.
29 listopada (środa)
godz. 18 – 8. U!FF PRZEGLĄD PŁOCKI: Dom „Słowo”. Niedokończona powieść (Ukraina 2021, 120 min.) dramat | reż. Taras Tomenko | obsada: Dmytro Oliinyk, Viacheslav Dovzhenko, Nina Naboka. Bilet: 15 zł, karnet: 40 zł.
Charków, lata 30. ubiegłego wieku. Złote lata ukraińskiej sztuki. W nowym, luksusowym Domu “Słowo”, zbudowanym specjalnie dla artystów, znajduje swoje miejsce młody, ambitny poeta Vladimir Akimov. Pochodzi z prowincji, pracuje jako korektor w prasie i nigdy nawet nie marzył, że zamieszka pod jednym dachem z uznanymi ukraińskimi pisarzami i artystami. Uważa swoją poezję za genialną, ale nikt nie traktuje poważnie jego wysiłków literackich, nie mówiąc już o okazjonalnych chichotach nad jego epigońskimi wierszami. Jednak los się do niego uśmiecha. Szef agencji wywiadu politycznego proponuje mu, aby został autorem napisanej wcześniej sztuki. Akimow zgadza się, podpisując notę o nieujawnianiu informacji. Poeta nie ma pojęcia, jaką cenę zapłaci za ten sukces.
Nagrody:
U!FF 2022 NAGRODA PUBLICZNOŚCI