Program pierwszej płockiej repliki festiwalu AFRYKAMERA prezentującego dorobek kinematografii afrykańskiej.
CZAS: 30 stycznia – 2 lutego 2020
MIEJSCE: Kino za Rogiem w Płocku
BILETY: 5 zł (ulgowe), 8 zł (normalne)
KARNET: 40 zł (uprawniający do wejścia na 10 pokazów,
do kupienia wyłącznie w kasie kina)
30 stycznia (czwartek)
godz. 17.00 – Afrykamera 2019: Mosiele Africa
otwarcie wystawy zdjęć Rolanda Burego i pokaz filmów w ramach płockiej repliki festiwalu | Wstęp wolny
Mosiele w języku Tswana (to jeden z jedenastu urzędowych języków w RPA) oznacza – podziel się. Tak więc ja dzielę się z Państwem moją ukochaną Afryką. Afryką, która zauroczyła już tak wielu: począwszy od wyprawy do Puntu (dzisiejsza Somalia) zorganizowanej przez egipską królową Hatszepsut przez Davida Livingstona (odkrywcę m.in. Wodospadów Wiktorii), Tadeusza Nowaka, który przejechał rowerem z jednego końca Afryki na drugi i z powrotem, aż po MegaTransect Michaela Fay’a, który w 1999 roku rozpoczął swoją, trwającą blisko półtora roku, pieszą wędrówkę od wybrzeża do wybrzeża Afryki. – Roland Bury
godz. 18.30 – POKAZ OTWARCIA: Umrzesz mając 20 lat
(Sudan / Egipt / France / Niemcy / Katar / Norwegia 2019, 103 min.)
film fab., reż. Amjad Abu Alala
POLSKA PREMIERA
godz. 21.00 – 8
(RPA 2019, 98 min.)
horror, reż. Harold Hölscher
POLSKA PREMIERA.
Akcja tego atmosferycznego, folklorystycznego horroru toczy się w 1977 roku. Osierocona dziewczynka przeprowadza się wraz z opiekującą się nią parą do odizolowanego od świata wiejskiego domu. Tam dziecko zaprzyjaźnia się z uczynnym starcem Lazarusem (grany przez Tshamano Sebe, którego rola w filmie jest szczególnie godna zapamiętana), który wkrótce zostaje zatrudniony do pomocy przy posiadłości. Niebawem jednak wychodzi na jaw konflikt między spokojnym wędrowcem a okolicznymi mieszkańcami wioski. Czy osoba o tak łagodnym i przyjaznym usposobieniu może skrywać bardziej mroczne sekrety? Chociaż umiejscowiony w czasach apartheidu, film jednak korzysta z tła historycznego głównie w celu stopniowej i powolnej budowy aury tajemniczości i niedopowiedzeń. W opowieści pełno jest nawiązań do lokalnych legend, w tym odniesień do południowoafrykańskiego motywu wędrowca, który gościł m.in. w klasycznym już filmie Richarda Stanleya “Dust Devil”. Debiut reżyserski uznawany za nowe oblicze południowoafrykańskiego horroru.
Harold Hölscher – absolwent renomowanego kapsztadzkiego City Varsity School of Media and Creative Arts. W 2002 roku jego eksperymentalny krótkometrażowy Sprokie i muzyczny In Progress [Postęp] zdobyły liczne nagrody w kraju i za granicą. Jeszcze większą uwagę zapewnił mu krótki metraż Ibali z 2003, który pokazywany był m.in. na MFF w Locarno. Potem przez lata pracował w branży reklamowej, przy produkcji wideoklipów muzycznych czy seriali telewizyjnych. Film 8 jest jego debiutem reżyserskim.
31 stycznia (piątek)
godz. 17.00 – Oni nie znają naszej sztuki. Graffiti w Kenii
(Polska / Kenia 2019, 56 min.)
film dok., reż. Paulina Zając
POLSKA PREMIERA
Dokument wnikający w świat artystów graffiti mieszkających w Nairobi w Kenii, których twórczość wykracza nie tylko poza ramy ich kraju, ale też gatunku artystycznego, jakim jest street art. Zdolni do wszelkich poświęceń, by tworzyć, nie cofną się nawet przed największym ryzykiem, aby przeciwstawić się drapieżnym poczynaniom największych polityków i pomóc zabrać głos tym, którzy do głosu nie są dopuszczeni. Łamią konwencje, zasady, stereotypy i bariery, a wszystko to w imię sztuki i prawdy. Dumni ze swego afrykańskiego dziedzictwa, kosmopolityczni, nowatorscy – sami siebie nazywają “artivists”.
Paulina Zając – prowadzi edukację międzykulturową w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Trenerka edukacji globalnej i antydyskryminacyjnej m.in. dla Polskiej Akcji Humanitarnej i Fundacji Go’n’Act. Prezeska Fundacji Twiga. Wieloletnia współpracowniczka Festiwalu AfryKamera. Realizatorka niezależnych filmów dokumentalnych. Studentka reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej.
godz. 18.30 – Keteke
(Ghana 2017, 98 min.)
komedia, reż. Peter Sedufia
POLSKA PREMIERA
„Keteke jest świetnym dowodem na to, że oryginalna narracja w klasycznej oprawie, przeplatana tradycyjną ghańską muzyką, bez blichtru i rozbuchania, jest nadal możliwa w kinie ghańskim”. – Henry Dernben, „Graphic Online”
To historia, która mogła wydarzyć się w latach 80. Gdzieś w głębi Ghany para spodziewająca się dziecka spóźnia się na pociąg. Boi i Atswei postanawiają przejść pieszo do następnej stacji i złapać kolejny pociąg, który jest jedynym środkiem transportu z peryferii do miasta. Podczas wędrówki czeka ich szereg zabawnych, a momentami groźnych sytuacji. Czy małżeństwu uda się dotrzeć do celu przed porodem? W tej komedii, zrealizowanej w starym stylu, napięcia i dynamiki dodaje znakomita muzyka, łącząca rdzenne brzmienia ze współczesnym stylem, w wykonaniu rapera i producenta muzycznego o pseudonimie Worlasi.
Peter Sedufia – absolwent reżyserii filmowej w Narodowym Instytucie Filmu i Telewizji (NAFTI) w Ghanie oraz zarzadzania w biznesie i administracji w ICM w Wielkiej Brytanii. Specjalista od kreatywnego pisania, twórca warsztatów dla młodych filmowców, reżyser filmów krótkometrażowych i serialu telewizyjnego Master and 3 Maids. Keteke to jego debiut pełnometrażowy, po którym powstał kolejny długi metraż – Sidechic Gang.
godz. 21.00 – Wùlu
(Francja / Senegal 2016, 95 min.)
film fab., reż. Daouda Coulibaly
Ladji stara się wiązać koniec z końcem żyjąc z uczciwej pracy w Bamako. Ale to, co zarabia sprzedając bilety autobusowe, ledwie wystarcza na wynajem rudery, którą dzieli z siostrą Ami. Gdy się okazuje, że zamiast niego na wyższe stanowisko awansował bratanek szefa, postanawia poszukać zarobku gdzie indziej – zostaje przemytnikiem narkotyków. Nowa kariera rozwija się w zawrotnym tempie. Ale wraz ze zmianą stylu życia rosną też potrzeby. A wraz z potrzebami – długi. Aby je spłacić Ladji podejmuje coraz bardziej ryzykowne kroki. Doprowadzą go one do bardziej niebezpiecznych miejsc niż mógł przypuszczać.
1 lutego (sobota)
godz. 11.00 – Kino Młodego Widza (dzieci): Minga i złamana łyżka
(Kamerun 2017, 80 min.) – reż. C. Edou
film z lektorem (Krystyna Czubówna)
POLSKA PREMIERA
To pierwszy kameruński film animowany opowiadający historię dziewczynki Mingi, która za złamanie pamiątkowej łyżki zostaje wyrzucona z domu przez swoją macochę Mami Kaba i musi ruszyć do lasu w poszukiwaniu identycznego przedmiotu. Podczas swej podróży przeżywa mnóstwo przygód, a dzięki dobremu sercu udaje jej się przezwyciężyć kolejne przeszkody. Ta wciągająca i wypełniona muzyką historia dla całej rodziny, nawiązująca do starej afrykańskiej opowieści, uczy pozytywnych wartości i porusza tematy uniwersalne i istotne dla każdego, tj. miłość, siostrzeństwo, walka z przeciwnościami losu, szacunek do osób starszych, przebaczenie czy gościnność.
Claye Edou – reżyser, aktor, właściciel studia animacji Cladley Productions w Douali. Po skończeniu inżynierii rolno-przemysłowej i księgowości pracował jako kontroler finansowy w międzynarodowych przedsiębiorstwach. Jego pasja do animacji, rysunku i muzyki doprowadziła go do stworzenia pierwszego filmu fabularnego pt. Minga and the Broken Spoon, do którego napisał scenariusz, odpowiadał za storyboard, współtworzył muzykę i użyczył głosu jednej z postaci.
godz. 13.00 – Kino Młodego Widza (młodzież | Kat. wiek.: 15): Liyana
(USA / Suazi 2017, 77 min.)
reż. Aaron Kopp, Amanda Kopp
film z lektorem (Krystyna Czubówna)
POLSKA PREMIERA
Wszyscy znamy te bajki dla dzieci, których bohaterowie wyruszają w pełną przygód podróż, by poznawać świat. Historia Liyany jest inna, bo pisana przez dzieci z domu dziecka w Suazi i utkana jest ze zdarzeń, których doświadczyli mali autorzy. Czasem są to trudne przeżycia, czasem doświadczenia, które dodają otuchy i to wszystko staje się udziałem stworzonej przez dzieci filmowej bohaterki. Mali autorzy, poprzez budowanie opowieści Liyany, radzą sobie ze swoimi osobistymi doświadczeniami. „To Wasza historia. To wy decydujecie, co zdarzy się dalej” – słyszą od prowadzącej zajęcia pisarki Gciny Mhlophe. Jakie zakończenie wymyślą dla Liyany?
Aaron Kopp – wychowany w Suazi reżyser i operator. Zdobywca stypendium MacArthura. Autor zdjęć do filmu „Pole walki”. Nominowany do nagrody Emmy za zdjęcia do filmu „Saving Face”. Ten sam film zdobył Oscara w kategorii najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny.
Amanda Kopp – nagradzana fotografka i filmowiec. Współautorka zdjęć do głośnego, nominowanego do Oscara filmu dokumentalnego „Pole walki”. Jej fotografie publikowane były między innymi w Wielkiej Brytanii, USA, Szwecji, Niemczech, Rosji, Pakistanie i Włoszech.
godz. 14.30 – AfroSzorty: Duchowość
(Afryka, 105 min.)
godz. 16.30 – Milczące puszcze
(Kamerun 2019, 110 min.)
film dok., reż. Mariah Wilson
POLSKA PREMIERA
„Łamiący serce, ale i dający nadzieję dokument Amerykanki Mariah Wilson to świetny materiał do nauki o kłusownictwie, doskonały też dla tych, którzy już na ten temat dużo wiedzą”. – Katya Kazbek, Supamodu
W ostatnich latach populacja słoni żyjących w lasach Kongo i Kamerunu dramatycznie się zmniejsza. Winę za to ponoszą kłusownicy, którzy okradają lasy z ich mieszkańców, mordując słonie dla kości i zysku. W dokumencie Mariah Wilson poznajemy ekostrażników, biologów, organizacje pozarządowe i aktywistów, którzy nie ustają w wysiłkach, aby na wszelkie sposoby chronić słonie i walczyć z kłusownikami i handlarzami kością. I chociaż nie jest to łatwa droga, którą dodatkowo utrudnia wszechobecna korupcja i brak odpowiednich rozwiązań legislacyjnych, to miłość do tych zwierząt, mających tak wielkie znaczenie dla ekosystemu i przetrwania lasów, jest najważniejsza.
Mariah Wilson – reżyserka i scenarzystka, producentka materiałów m.in. dla National Geographic, Discovery Channel, Animal Planet i History Channel. Autorka nagradzanych filmów: Revealing Hate (2010) poświęconego ruchowi supremacji białych w Afryce, Volunteer (2012) o ekowolontariacie w Ugandzie i na Fidżi, Kaziranga (2016) pokazującego kłusowników polujących na nosorożce w Indiach, Eeya (2017) o rdzennych społecznościach, które znalazły się na terenie opanowanym przez kłusowników w Kamerunie, oraz Milczących puszcz (2019).
godz. 19.00 – Zamierzamy spowodować chaos
(Włochy / Czechy 2019, 88 min.)
film dok., reż. Gio Arlotta
Dokument przedstawia historię zespołu WITCH (Zamierzamy spowodować chaos) z Zambii, łączącego psychodeliczny rock z tradycyjną muzyką afrykańską, który był niezwykle popularny w latach 70. i zmienił scenę muzyczną w tym kraju. Rozwój muzyki dyskotekowej i kryzys rocka w Zambii spowodował, że grupa rozpadła się i została zapomniana na lata. Gio Arlotta opisuje dzieje WITCH i pokazuje sylwetkę i życie charyzmatycznego frontmana, Emmmanuela “Jagari” Chandiego, który nadał temu zespołowi wyjątkowy charakter. Zainteresowanie młodych fanów z Europy Zachodniej sprawiło jednak, że w 2016 r. zespół się reaktywował, choć w zmienionym już składzie.
Gio Arlotta – włoski reżyser, scenarzysta i producent urodzony w 1984 r. w Turynie. Studiował ekonomię na Uniwersytecie Bocconiego w Mediolanie. Rozpoczynał od prowadzenia bloga „Is Your Clam In A Jam?” i realizowania projektu video pokazującego undergroundowe grupy rockowe działające w Mediolanie. W 2014 r. podczas podróży po Afryce spotkał Jagariego Chandę, lidera legendarnego zespołu rockowego WITCH i postanowił nakręcić o nim dokument.
godz. 21.00 – 8
(RPA 2019, 98 min.)
horror, reż. Harold Hölscher
2 lutego (niedziela)
godz. 14.30 – AfroSzorty: Tożsamość
(Afryka, 120 min.)
godz. 17.00 – Miłosierdzie dżungli
(Belgia / Francja 2018, 91 min.) – dramat, reż. Joël Karekezi
POLSKA PREMIERA
„Miłosierdzie dżungli to film, który chce ukazać nam pełnię człowieczeństwa” – Sarah-Tai Black, „Cinema Scope”.
Czy dżungla może uratować człowieka i czy jeden człowiek może ocalić drugiego? Przekonają się o tym dwaj żołnierze rwandyjskiego wojska, przemierzający ten dziki i nieprzyjazny teren w czasie II wojny domowej w Kongo. I choć różni ich wszystko, w skrajnej sytuacji będą musieli sobie zaufać i polegać na sobie. Film obfituje w sceny przemocy popełnianej nie tylko przez główne strony konfliktu, ale też ugrupowania plemienne czy rebeliantów z innych krajów afrykańskich, których ofiarami była przede wszystkim ludność cywilna. W konflikcie rozpoczętym w 1998 r., zwanym Światową Wojną Afrykańską, zginęło około 5 mln ofiar.
Joël Karekezi – rwandyjski reżyser, producent i scenarzysta, absolwent reżyserii filmowej w międzynarodowej szkole filmowej “Cinécours”. W ramach funduszu przyznawanego przez MFF w Göteborgu otrzymał dotację na stworzenie swojego pierwszego filmu długometrażowego Imbabazi: The Pardon, który zdobył m.in. nagrodę “Nile Grand Prize 2014” na Festiwalu Filmów Afrykańskich Luxor i był wyświetlany na festiwalach na całym świecie. Miłosierdzie dżungli to trzeci film reżysera.
godz.19.30 – Umrzesz mając 20 lat
(Sudan / Egipt / France / Niemcy / Katar / Norwegia 2019, 103 min.)
film fab., reż. Amjad Abu Alala
UWAGA! W ramach festiwalu organizujemy również POKAZY NA ŻYCZENIE dla grup zorganizowanych.
Więcej: https://kinopokis.pl/afrykamera-pokazy-dla-szkol/