3 lipca (sobota)
godz. 16 – O czym marzą zwierzęta (Australia 2020, 85 min.) animowany | reżyseria: Ricard Cusso. Kat. wiek.: 7 lat. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
W odległym zakątku Ziemi, z dala od oczu ciekawskich ludzi, leży Sanktuarium – miejsce, gdzie zagrożone gatunki zwierząt znajdują schronienie, a źródłem szczęścia i dobrobytu jest magiczne drzewo, które raz do roku spełnia życzenia. W krainie tej mieszka mała oposica Klara, której największym marzeniem jest zobaczyć śnieg, lepić bałwany i rzucać się śnieżkami z przyjaciółmi. Gdy nadchodzi dzień, w którym mieszkańcy Sanktuarium zbierają się pod konarami magicznego drzewa, Klara zrywa ostatni liść i wypowiada na głos swe mroźne pragnienie. Niestety, w efekcie niefortunnej zachcianki cała sekretna kraina zostaje zamrożona. Teraz Klara, wraz z siostrą Paulą i mądrym jaszczurem Yarrą, musi wyruszyć na długą i pełną niebezpieczeństw wędrówkę, aby przywrócić dawny blask Sanktuarium. Czasu jest niewiele, bowiem mieszkańcom krainy grozi wyginięcie, a nad światem zwierząt gromadzą się ciemne chmury.
godz. 18 – Smak curry (Francja, Indie, Kanada 2013, 104 min.) romans, dramat | reżyseria: Ritesh Batra | obsada: Irrfan Khan, Nimrat Kaur, Nawazuddin Siddiqui, Lillete Dubey. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Ila, wciąż młoda i piękna gospodyni domowa, postanawia dodać trochę koloru swemu bezbarwnemu małżeństwu – zgodnie z maksymą „przez żołądek do serca”. Kobieta ma wielką nadzieję, że nowa potrawa, której smak doprowadziła do doskonałości, przyspieszy bicie serca jej wiecznie nieobecnego męża. Specjalna przesyłka z jedzeniem, wysłana do niego do biura, przez pomyłkę trafia w ręce innego mężczyzny. Podejrzewając, że ktoś obcy zjadł przygotowany przez nią posiłek, następnego dnia Ila wkłada do przesyłki nie tylko obiad, ale też liścik. Wieczorem dostaje od nieznajomego odpowiedź…
„Smak curry” to opowieść nie tylko o parze dwojgu samotnych ludzi, ale i o Mumbaju, niezwykłym mieście, w którym od 120 lat istnieje wyjątkowy system dostarczania posiłków. Zajmują się tym dabbawallahsowie, specjalni kurierzy, zawożący obiady przygotowane przez żony w domowych kuchniach do pracujących w biurach mężów. Dabbawallahsowie znani są z niezwykłej precyzji – tylko jeden obiad na milion trafia do niewłaściwego odbiorcy.
I właśnie ten jeden na milion stanie się początkiem pełnej subtelnych emocji historii dwojga ludzi, pragnących nadać swojemu jałowemu życiu odrobinę smaku.
7 lipca (środa)
godz. 18 – Klasyka polskiego kina: Konopielka (Polska 1981, 91 min.) komedia obyczajowa |reżyseria: Witold Leszczyński | obsada: Krzysztof Majchrzak, Anna Seniuk, Joanna Sienkiewicz, Jerzy Block, Marek Siudym. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Kaziuk żyje w Taplarach, tak jak jego ojciec, dziad, pradziad i prapradziad. Ma chatę, żonę, dzieci, kury, krowę i pole, a nocami śni mu się, że jak równy z równym rozmawia z Matką Boską i poczciwym Bogiem Ojcem, którzy przechadzają się po jego łące. Kaziuk jest szczęśliwy.
Jego proste i przewidywalne życie kończy się bezpowrotnie w dniu, gdy we wsi zaczynają się dziać rzeczy dziwne i straszne: krowa cieli się przedwcześnie, klacz traktuje cielę jak swojego źrebaka, a do Taplar cudem, przez bagna, trafia nikomu nie znany wędrowny dziad. To dopiero początek. Prawdziwe problemy nastaną, gdy urzędnik z powiatu przywiezie do wsi nauczycielkę i ogłosi, że teraz, wraz z elektrycznością i oświatą, Taplary zaczną doganiać cywilizację. Na domiar złego nauczycielka zamieszkuje w chacie Kaziuka i skutecznie przegania z jego snów Matkę Boską w niebieskiej sukni, zastępując ją sobą w stroju Ewy. Z czasem zburzy nie tylko porządek Kaziukowych snów, ale i harmonię jego świata.
Świetne aktorstwo, nieodparty komizm – i całkiem poważna refleksja nad wartością postępu i wagą tradycji.
10 lipca (sobota)
godz. 16 – Miś Fantazy (Polska 2006, odc. 7, 8, 9, 10, 52 min.) animowany. Kat. wiek.: 5 lat. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
W Słonecznej Krainie jest miejsce dla wszystkich. Dla Prospera, zwanego Czarodziejem zajętego „magicznymi sztuczkami”, dla Żaby Kapy-Kapy pogrążonej w praktycznych zabiegach. Dla Żuczka Wesołka wypełniającego czas błaznowaniem. Dwie Dziewczynki Zagadka i Julka dopełniają ten obraz, a Potwór zwany Posępnym Księciem przydaje wszystkiemu grozy i napięcia, niezbędnych w każdej opowieści. Wszystkie postaci tworzą krąg wokół tej najważniejszej – Misia Fantazego, błękitnego dziecka szczęścia. Bohaterowie ci zanurzeni są w cudownej przestrzeni Wyspy, gdzie trawy kołyszą do snu, a podlegająca naturalnym przemianom przyroda snuje swoją odwieczną opowieść narodzin i śmierci. Lecz wystarczy wsłuchać się uważniej w dźwięk instrumentów, a tuż obok kłębią się nieznane światy, opuszczone zamki, egzotyczne krainy. Wystarczy chwila, a wszyscy przenoszą się w fantastyczne przestrzenie, aby zdobywać nowe doświadczenia, lecz zawsze powracają do domu. Przygody „Misia Fantazego” to baśń o potędze miłości, która przybierając oblicza dobra, przyjaźni, wierności czy szczęścia dąży do opromienienia świata i uczynienia innych lepszymi.
godz. 18 – Bóg istnieje, a jej imię to Petrunia (Belgia, Chorwacja, Macedonia 2019, 96 min.) dramat | reżyseria: Teona Strugar Mitevska | obsada: Zorica Nusheva, Labina Mitevska, Stefan Vujisic. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Z jednej strony kościół, z drugiej świecka władza, a pośrodku kobieta walcząca o godność w patriarchalnym świecie.
Oto niewielkie miasteczko we wschodniej Macedonii. Co roku w styczniu miejscowy pop wrzuca do rzeki drewniany krzyż, po który wskakują do wody dziesiątki mężczyzn. Ten, komu uda się go wyłowić, przez cały rok może liczyć na szczęście i dobrobyt. Tak przynajmniej było zawsze, odkąd sięga ludzka pamięć, aż do dnia, gdy krzyż wyciąga z wody… dziewczyna, Petrunia. Wśród lokalnej społeczności szok… a potem wściekłość. Bo jak to w ogóle możliwe, że kobieta miała czelność wziąć udział w męskim rytuale! Atmosfera się zagęszcza, a Petrunia nie zamierza oddać krzyża…
Nagrody
2019 – Berlinale:
– Nagroda Jury Ekumenicznego – Najlepszy film w konkursie – Teona Strugar
Mitevska
– Nagroda Specjalna – Nagroda Gildii Niemieckich Kin Arthousowych – Teona
Strugar Mitevska
2019 – LUX (Nagroda Parlamentu Europejskiego) – Teona Strugar Mitevska
14 lipca (środa)
godz. 18 – Lokal zamknięty (Polska 2021, 81 min.) komedia| reżyseria: Krzysztof Jankowski | obsada: Mateusz Damięcki, Janusz Chabior, Paweł Koślik, Wojciech Solarz. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Znany finansista i jego przyjaciel-bankrut, którzy planują obrabować
skorumpowanego polityka-łapówkarza, policjant, który kocha tłuc
demonstrantów, oraz dwie panie lżejszych obyczajów zostają przez
urzędnika sanepidu zamknięci w pensjonacie na godziny na całe 10 dni –
na przymusowej kwarantannie.
Mocno osadzona w rzeczywistości kameralna satyra pandemiczno-polityczna.
Zgrabna fabuła i wyborne aktorstwo (zobaczymy tu między innymi
pamiętnego Adriana z „Ucha prezesa” w całkiem nowej odsłonie…).
17 lipca (sobota)
godz. 16 – Władcy przygód. Stąd do Oblivio (Polska 2019, 100 min.) familijny, przygodowy | reżyseria: Tomasz Szafrański | obsada: Maciej Makowski, Szymon Radzimierski, Weronika Kaczmarczyk, Kamila Bujalska. Kat. wiek.: 12 lat. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Jedno przypadkowe spotkanie, próba porwania, szalony lot na własnoręcznie skonstruowanej machinie i ucieczka przed Łowcami Głów z Oblivio – czy to brzmi jak normalny dzień w życiu przeciętnego nastolatka? Franek i Izka – główni bohaterowie filmu – odkryją, że nie trzeba być superbohaterem, aby przeżyć superprzygodę. Uruchamiając tajemniczy gramofon, przypadkiem sprowadzą do ziemskiego wymiaru Eddiego – uciekiniera z krainy Oblivio. Skierują tym samym na siebie gniew Łowców Głów, którzy za wszelką cenę będą chcieli ukarać zbiega.
godz. 18 – Ramen. Smak wspomnień (Francja, Japonia, Singapur 2018, 90 min.) dramat | reżyseria: Eric Khoo | obsada: Takumi Saitoh, Mark Lee, Jeanette Aw. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Masato mieszka w Takasaki w Japonii i jest młodym kucharzem specjalizującym się w ramenach. Po nagłej śmierci swojego ojca znajduje walizkę wypełnioną pamiątkami, wśród których jest między innymi czerwony notatnik. Należał on do jego matki, która pochodziła z Singapuru i zmarła, gdy Masato miał zaledwie 10 lat. Przeczucie każe mu udać się w podróż do rodzinnego kraju matki, gdzie ma nadzieję odkryć tajemnicę związku rodziców. Na miejscu Masato niespodziewanie odnajduje swoją babcię, która jak się okazuje, posiada klucz do tyleż romantycznej, co burzliwej historii miłosnej rodziców chłopaka. Obydwojgu w leczeniu emocjonalnych ran pomagać będzie niezwykła azjatycka kuchnia.
Film dla nienasyconych smakoszy i nieuleczalnych romantyków.
20 lipca (wtorek)
godz. 18 – Klub Filmowy: Szczęśliwy Lazzaro (Francja, Niemcy, Szwajcaria, Włochy 2018, 122 min.) dramat | reżyseria: Alba Rohrwacher | obsada: Adriano Tardiolo, Alba Rohrwacher, Luca Chicovani, Agnese Graziani. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Oniryczna opowieść na styku włoskiego neorealizmu i realizmu magicznego koncentruje się wokół spotkaniu Lazzaro, chłopaka tak poczciwego, że często brany jest za pomyleńca, z pięknoduchem Tancredim, młodym szlachcicem o nad wyraz wybujałej wyobraźni.
Życie ich obu w odizolowanej wiosce pasterskiej Inviolata toczy się pod dyktando okropnej markizy-wyzyskiwaczki Alfonsiny de Luny, królowej imperium tytoniowego i zarazem matki Tancrediego.
Więź między młodymi mężczyznami zostaje przypieczętowana, kiedy Tancredi prosi Lazzaro, aby ten pomógł mu zorganizować własne porwanie.
Ten dziwny i nieprawdopodobny sojusz jest objawieniem dla Lazzaro i owocuje przyjaźnią tak cenną, że bohater będzie nawet podróżować w czasie i przestrzeni w poszukiwaniu Tancrediego. Pierwszy raz w życiu Lazzaro trafi także do wielkiego miasta…
21 lipca (środa)
godz. 18 – Pojedynek na głosy (Wielka Brytania 2019, 107 min.) komediodramat | reżyseria: Peter Cattaneo | obsada: Christine Scott Thomas, Sharon Horgan, Gaby French, Emma Lowndes. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Film powstał na podstawie historii kobiet, które założyły 1. w historii chór żon wojskowych. Dziś takich chórów jest 75 na całym świecie, skupiają ponad 2 300 chórzystek.
Ciepła opowieść o kobietach – żonach żołnierzy, które towarzyszą im podczas kolejnych przydziałów, pozbawione poczucia stałości i przynależności, narażone na długotrwały stres podczas wyjazdów mężów na misje wojskowe. Śpiewanie w chórze okazało się znakomitym remedium na zmniejszenie poczucia izolacji, zapanowanie nad depresją i nerwicami.
24 lipca (sobota)
godz. 16 – Śnieżka i fantastyczna siódemka (Korea Południowa 2019, 88 min.) animowany | reżyseria: Sung-ho Hong. Kat. wiek.: 7 lat. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Twórcze odczytanie baśni braci Grimm. Wprawdzie jest tu i królewna, i zatrute jabłko, i siedmiu krasnoludków, jednak wszystko… troszeczkę inne: Śnieżka, cóż, nie jest najpiękniejszą istotą na świecie, a krasnoludki marzą jedynie o tym, żeby zrzucić z siebie zły czar i na powrót stać się przystojnymi pełnorozmiarowymi młodzieńcami do zadań specjalnych.
Zabawna i pouczająca bajka o tym, że prawdziwe piękno tkwi w naszym wnętrzu, a nie w naszym ciele.
godz. 18 – Midsommar. W biały dzień (Szwecja, USA, Węgry 2019, 146 min.) dramat, thriller | reżyseria: Ari Aster | obsada: Florence Pugh, Jack Reynor, William Jackson Harper, Vilhelm Blomgren. Bilety: 15 zł.
Dani i Christianowi coraz bardziej nie układa się w związku, jednak rodzinna tragedia znowu zbliża ich do siebie. Oboje dołączają do grupy przyjaciół Christophera i wyruszają na wakacyjną wyprawę na północ Skandynawii. Tam, w odciętej od świata wiosce, raz na 90 lat obchodzone jest prastare święto związane z letnim przesileniem Słońca. Jednak to, co z początku wygląda na beztroską wycieczkę połączoną z badaniem egzotycznych obrzędów, z czasem przybiera coraz bardziej niepokojący obrót. W sielskiej komunie przyjaznych, uśmiechniętych ludzi zaczynają się dziać rzeczy coraz mniej wytłumaczalne i coraz bardziej przerażające.
28 lipca (środa)
godz. 18 – Michael Haneke. Zawód: reżyser (Austria, Francja 2013, 89 min.) biograficzny | reżyseria: Yves Montmayeur. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Filmowy portret jednego z ciekawszych współczesnych reżyserów, na który składają się fragmenty jego filmów, m.in. “Miłości”, “Białej wstążki”, “Pianistki” czy “Funny Games”, materiały z planów filmowych, wypowiedzi aktorów, m. in. Jean-Louisa Trintignanta, Isabelle Huppert czy Juliette Binoche, a przede wszystkim samego reżysera. Spotykamy go na planie jego filmów, obserwujemy metody jego pracy z aktorami, ale też studentami szkoły filmowej, dowiadujemy się, co myśli o Hollywood, Austrii, sztukach Czechowa… a przede wszystkim o sztuce filmowej. Lektura obowiązkowa dla wszystkich miłośników jego twórczości.