28 października 2025 roku zapraszamy na Międzynarodowy Dzień Animacji. W programie najlepszy filmy krótkometrażowe z całego świata. Oraz spotkanie z Piotrem Kardasem – kapitanem wielu festiwali w Polsce i zagranicą.
W tym roku mijają nie tylko 23 lata od ustanowienia Międzynarodowego Dnia Animacji, ale także 65 lat od powołania do życia ASIFA – Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego, stojącego, m.in. za rzeczonym Międzynarodowym Dniem Animacji. Idea tego globalnego święta zrodziła się na początku XXI wieku dla upamiętnienia pierwszego publicznego pokazu animacji Theatre Optique Emile’a Reynauda, który odbył się 28 października 1892 roku w Grevin Museum w Paryżu. Powszechnie uznaje się to wydarzenie za symboliczny początek historii animacji, a raczej nowożytnej historii animacji. Od 2002 roku MDA jest flagowym wydarzeniem organizowanym na całym świecie przez ASIFA, we współpracy z licznymi organizacjami i festiwalami, m.in. z Festiwalem Aniamcji O!PLA.
Program MDA 2025 składa się z dwóch części:
godz. 16 – Festiwale O!PLA & Rising of Lusitania prezentują…, czyli pokaz 13 filmów z całego świata (trwa 82 minuty) i rozmowa z Piotrem Kardasem. Filmy będą z polskimi, a czasem też dodatkowo (jeśli film nie będzie po angielsku) z angielskimi napisami.
ok. godz. 18 – Mars express. Świat, który nadejdzie (pełny metraż)
BILET: 10 zl (ulgowy) i 14 zł (zwykły) na cały Międzynarodowy Dzień Animacji w KzR
OPISY
Selekcji krótkich metraży dokonał Piotr Kardas – niezależny twórca animacji; inicjator i dyrektor ANIMATION ACROSS BORDERS , O!PLA Animation Festival w Polsce, Rising of Lusitania – AnimaDoc Film Festival w Liverpoolu; współtwórca i dyrektor programowy CRAFT International Animation Festival w Yogyakarcie (Java, Indonezja); koordynator polskiej edycji StopTrik International Film Festival (od 2016); kurator, juror (Białoruś, Brazylia, Chorwacja, Niemcy, Włochy, Norwegia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowenia, Hiszpania), inicjator i koordynator różnych projektów kulturalnych i artystycznych.
OTO ICH LISTA:
NAJLEPSZE ŻYCZENIA Z OKAZJI MOJEJ PODRÓŻY
org. BONVOYAGE POUR MONVOYAGE
(Indie 2024, 05:00), reż. Akshit Kumar, National Institute of Design, Ahmedabad

Eksperymentalny animowany reportaż podróżniczy, w którym autor przedstawia swoje doświadczenia z podróży do różnych indyjskich miast. Indie, znane z bogatej różnorodności kulturowej, oferują szeroki wachlarz doświadczeń, które zostają tu wyrażone za pomocą różnych technik animacji. To bardzo osobisty film, który nie tylko ukazuje to, co twórca zobaczył, ale także oddaje jego emocje, w tym szczęście, samotność, poczucie spełnienia i przynależności. LAUREAT BRĄZOWGO OSCARA NA STUDENT ACADEMY AWARDS 2024 i KILKU INNYCH NAGRÓD.
SPLECIONA
org. BRAIDED
(USA 2023, 6:19), reż. Chenxi Zhang, California Institute of the Arts

Mama zawsze tak mocno zaplatała mi włosy w warkocze. Pewnego dnia obcięła mi je. Od czasu do czasu czuję delikatne, ale głębokie szarpnięcie. Dotykam naszej nierozerwalnej więzi na ścieżce i drodze kobiecego rozwoju, na którą nie jesteśmy przygotowane. FILM ZDOBYŁ KILKA NAGRÓD.
CIEMNY POMARAŃCZOWY
org. DARK ORANGE
(Iran 2024, 06:01), reż. Zahra Azadpour,
PROFESJONALNY
„Dark Orange” przedstawia inną perspektywę na temat przemocy wobec kobiet. Mówiąc o tym

problemie, pierwsze obrazy, które przychodzą na myśl, to kobiety z podbitymi oczami i zakrwawionymi twarzami. Film opowiada o młodej parze, która pozornie wiedzie spokojne życie, ale w ich związku pojawiają się poważne problemy. Kobieta cierpi z powodu jednostronnego związku emocjonalnego i dokłada wszelkich starań, aby go poprawić. On ignoruje jednak jej uczucia, uprawia z nią seks i traktuje ją jak służącą. Kobieta popada w rozczarowanie i depresję. Jednocześnie On uważa się za feministę i obrońcę praw kobiet. Krytykuje przemoc fizyczną i uczestniczy w Międzynarodowym Dniu Przemocy wobec Kobiet. FILM ZDOBYŁ KILKA NAGRÓD.
DESI OON
(Indie 2025, 07:03), reż. Suresh Eriyat
PROFESJONALNY

Film przedstawia głęboką więź między wełną dekańską, ziemią i jej mieszkańcami, podkreślając jej kulturowe, duchowe i ekologiczne znaczenie. Zagłębia się w odporność owiec dekańskich, tradycje pasterskie i świętą rolę wełny w życiu codziennym. Poprzez historię Balu Mamy i jego czczonego stada, film kontrastuje bogate dziedzictwo z współczesnym zaniedbaniem rodzimego indyjskiego przemysłu owczarskiego i wełnianego. W obliczu jego upadku, stawia przejmujące pytanie – czy mądrość przeszłości może zainspirować przyszłość, w której pasterstwo i tradycje pasterskie znów będą cenione? FILM ZDOBYŁ KILKA NAGRÓD.
EKS(naciśnij wewnętrzne ja i wielokrotne ponowne przeżywanie)POZYCJA
EX(press inner self and multiple re-experience re-ex)HIBITION (Tajwan 2024, 07:48), reż. Wan-Qi Peng, National Dong
Hwa University

Sztuka jest odbiciem naszego wewnętrznego „ja”. Czy poprzez powrót do dawnych prac możemy odkryć głębszą ścieżkę do zrozumienia naszego wewnętrznego świata i rozwiązania długotrwałych konfliktów? FILM ZDOBYŁ KILKA NAGRÓD.
STRACHLIWA RYBAAA
org. FearISH
(Iran 2024, 04:00), reż. Soheila Madadi, University of Tehran

Głodna ryba szuka pożywienia w swoim akwarium, ale jej świat zostaje nagle zakłócony, gdy spotyka ją coś nieoczekiwanego…
NIE WIEM CO ROBIĆ
org. I DON’T KNOW WHAT TO DO
(Hiszpania 2024, 04:30), reż. Akshita Tyagi,

Leyla Belarbi, Lia Macruz, BAU Centro Universitario de Artes y Diseño de Barcelona. Historia małej dziewczynki o imieniu Lizzie, która spędza popołudnie bawiąc się z jaszczurką znalezioną w swoim ogrodzie. W pewnym momencie dochodzi jednak do wypadku, w którym jaszczurka zostaje ranna i umiera. Przepełniona smutkiem Lizzie delikatnie chowa jaszczurkę i kładzie kwiat na jej grobie, podkreślając swoją czułość i ulotność życia.
NIEKOMPLETNY
org. IMMATURE
(Niderlandy, Tajwan 2024, 06:00) , reż. Eddy Wu, St. Joost
School of Art & Design

Animowany dokument, który zgłębia płynność i złożoność tożsamości płciowej przez pryzmat wizerunku ciała. Film zagłębia się w ewoluujące doświadczenia transpłciowego, homoseksualnego mężczyzny, ukazując niuanse jego autoeksploracji. Podkreślając piękno w ciągłym procesie stawania się, kwestionując normy społeczne i konwencjonalne ramy płciowe. Film odzwierciedla wrażliwość, odporność i siłę, które wiążą się z akceptacją swojego prawdziwego „ja”. Oferuje świeżą perspektywę na powiązanie tożsamości płciowej z wizerunkiem ciała, zachęcając widzów do ponownego przemyślenia relacji między ciałem, tożsamością a postrzeganiem siebie. FILM ZDOBYŁ KILKA NAGRÓD.
GRZYB, ZIEMNIAK I RYWA
org. MUSHROOM POTATO FISH
(USA 2025, 03:35), reż. Yusi Tao,
Savannah College of Art and Design

Mały, pulchny człowieczek Ziemniak, wędrując po nadmorskich klifach, znajduje grzyby. Postanawia zjeść kilka i od razu zachwyca się ich smakiem. Przemieszcza się więc z miejsca na miejsce, chcąc zebrać ich jak najwięcej. Podczas gdy on nieustannie zbiera grzyby, drapieżna ryba podąża za zarodnikami grzyba, licząc na znalezienie kolejnego posiłku…
SKRFF
(USA/Austria 2024, 07:03), reż. Corrie Francis Parks, Daniel Nuderscher, PROFESJONALNY

40-letnia ściana z graffiti staje się stanowiskiem archeologicznym i obrazem sgraffito, gdy dawno zapomniane warstwy farby zostają odsłonięte i przekształcone w fajerwerki kolorów i kształtów. Połączenie animacji poklatkowej z przejmującymi dźwiękami kompresuje dekady artystycznej, politycznej i kulturowej ekspresji w nowy wymiar audiowizualny. Kierowani frustracją związaną z globalnym wzrostem toksycznych ideologii, artyści stworzyli tę metaforę sztuki ulicznej, próbując poznać i zrozumieć przeszłość i teraźniejszość. FILM ZDOBYŁ KILKA NAGRÓD.
STADO ZAPOMNIANYCH TWARZY
org. THE FLOCK OF FORGOTTEN FACES
(USA 2025, 05:40), reż. A.B. Osborne, Emily
McBrayer Hogue,
PROFESJONALNY

Dziewczyna o imieniu Lacuna, przypominająca ptaka, trafia do tajemniczego pociągu, którego pasażerowie noszą maski. Odkrywając pod maskami wyjątkowe twarze, Lacuna zwraca na siebie uwagę autorytarnego Konduktora…
GLINIANE LALKI
org. THÓO-KONG-Á
(Tajwan, 2025, 06:00), reż. Tzu-Yun Huang, Chaoyang
University of Technology

Film zgłębia tradycyjny tajwański rytuał zbierania kości. Historia opowiada o młodym mężczyźnie wychowanym przez dziadka, kolekcjonera kości. Po śmierci dziadka, bohater osobiście odprawia dla niego ów rytuał. W miarę trwania ceremonii, poprzez fragmenty wspomnień, przypomina sobie łączącą ich więź. Film porusza tematy rodziny, straty i kulturowej wartości tradycji pogrzebowych – ujawniając, że ten zanikający rytuał nie dotyczy tylko śmierci, ale jest potężnym aktem miłości i pamięci.
DZIKIE ZWIERZĘ
org. WILD ANIMAL
(USA 2024, 12:36), reż. Tianyun Lyu, University of Southern California

Mieszkający w surowej, odległej wiosce myśliwy uważa, że jego syn jest zbyt słaby na dziką przyrodę. W przeciwieństwie do ojca, który nie okazuje zwierzętom litości, syn nie chce ich krzywdzić. Gdy pewnego razu próbuje pomóc szczenięciu wilka, przerażone szczenię gryzie go, a on odrzuca je ze strachu. Poczucie winy sprawia jednak, że, pomimo burzy śnieżnej, zawraca, by uratować młodego wilka. Kiedy ojciec zdaje sobie sprawę, że jego syn zaginął, wpada w panikę. ZWYCIĘŻCZYNI ASIFA STUDEN AWARD 2025 i KILKU INNYCH NAGRÓD.
Mars express. Świat, który nadejdzie
org. Mars Express
(Francja 2023, 89 min.), reż. Jeremie Perin. Kategoria wiekowa: 16 lat
W niedalekiej przyszłości prywatna detektywka Aline Ruby i pomagający jej android Carlos Rivera zostają wynajęci przez wpływowego biznesmena, aby wytropić niebezpiecznego hakera. Oboje trafiają na Marsa, gdzie wpadają na trop mrocznej zagadki, korupcji i zaginionej dziewczyny, która być może skrywa tajemnicę dotyczącą przyszłości AI.
Ten łączący animację 2D i 3D, futurystyczny, pełen spektakularnych scen akcji thriller neo-noir ukazuje nam w zaskakujący sposób technologiczne wyzwania, przed którymi stoi dzisiejszy świat. Stawia też pytania dotyczące niebezpieczeństw i dylematów związanych ze współistnieniem ludzi u boku maszyn. Co czuje sztuczna inteligencja? Czy na nowej planecie ludzkość ma szansę na świeży start? Czy ludzie zechcą wpuścić do swojego świata androidy? I czy one będą chciały w nim zostać?







