Biuro Podróży “…za Rogiem” zaprasza na wakacyjną wyprawę w czasie i przestrzeni! Bez pośpiechu, drożyzny oraz w klimatyzowanej przestrzeni.
W ramach cyklu “Kartki z wakacji“ zapraszamy w każdą sobotę lipca na najlepsze filmowe opowieści z całego świata… dokumenty i fabuły.
Środy to “Nowe Horyzonty Kina” czyli filmy ciekawe zarówno pod względem formy, jak i siły ekspresji. Kino odważnych twórców, którzy mówią o rzeczach najważniejszych swoim niepowtarzalnym językiem…
2 lipca (sobota)
godz.
16 – Kartki z podróży: A-ha (Niemcy,Norwegia
2021, 108 min.) dokumentalny | reż. Thomas Robsahm. Bilety: 10 zł
(zwykły), 8 zł (ulgowy).
Mieli po 15, 16 lat, gdy uznali, że Norwegia jest dla nich za mała, bo zostaną światowymi gwiazdami popu. I… no cóż, marzenie się spełniło. Jak dotąd sprzedali 50 mln płyt i nadal są jednym z najlepiej sprzedających się zespołów europejskich.
„A-ha” to dokument portretujący drogę trzech młodych zapaleńców na szczyty muzycznej kariery – oraz ich dzisiejszych, pięćdziesięcioletnich, wracających z koncertów trzema osobnymi czarnymi limuzynami do trzech osobnych pokoi hotelowych. Wspólne jest na szczęście cały czas jedno – pasja i radość wspólnego grania.
godz. 18 – Kartki z podróży: Arab Blues (Francja, Tunezja 2019, 87 min.) komedia | reż. Manele Labidi | obsada: Golshifteh Farahani, Majd Mastoura, Aisha Ben Miled. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Komedia “Arab Blues” przypomina, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się jednak, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Niezależna, niezamężna, żyjąca na własnych zasadach Selma jest solą w oku konserwatywnej rodziny i miejscowej władzy. W ulubionych dżinsach i z papierosem w ustach szybkim krokiem przemierza ulice, korytarze i pokoje, odkrywając po drodze nie tylko absurdy lokalnego prawa, ale i własną tożsamość. Charyzma, urok i ekranowy magnetyzm odtwórczyni głównej roli Golshifteh Farahani sprawiają, że od początku kibicujemy szalonym planom psychoanalityczki. Kibicujemy też jej kolejnym pacjentom, którzy – wychowani w opresyjnej kulturze – wreszcie przyznają sobie prawo do depresji, lęku i bycia tym, kim naprawdę są.
6
lipca (środa)
godz. 18 – Nowe Horyzonty Kina: Palm Springs (USA
2020, 90 min.) komedia | reż. Max Barbakow | obsada: Andy Samberg,
Cristin Milioti, J.K. Simmons, Meredith Hagner, Peter Gallagher.
Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Beztroski Nyles i znerwicowana singielka Sarah poznają się na weselu w Palm Springs. Sztampowa i przewidywalna impreza niespodziewanie i gwałtownie zmieni charakter, gdy okaże się, że oboje zostali uwięzieni w pętli czasowej i w kółko przeżywają ten sam weselny dzień. W sytuacji na pierwszy rzut oka dramatycznej Nyles i Sarah odkryją, jakie możliwości daje całkowita wolność. Wspólnie zrealizują najbardziej szalone scenariusze, by przy okazji przeżyć romans niezwykły i z każdym kolejnym tym samym dniem coraz bardziej dojrzały.
Nagrody
2021
– Critics’ Choice – Najlepsza komedia
2021 – Film Independent –
Independent Spirit – Najlepszy debiut scenariuszowy – Andy Siara
9
lipca (sobota)
godz. 16 – Kartki z podróży: Powitanie słońca
(Francja 2019, 91 min.)
dokumentalny | reż. Stephane Haskell. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł
(ulgowy).
Tuż po czterdziestce życie Stephane’a Haskella, utalentowanego fotoreportera i dokumentalisty, stanęło na głowie: na skutek ciężkiej choroby został sparaliżowany. Tam, gdzie lekarze bezradnie rozkładali ręce, a tradycyjna medycyna nie dawała wielkich nadziei na powrót do zdrowia, szansa niespodziewanie pojawiła się za sprawą… jogi. Przełomowym momentem było dla Haskella spotkanie z Teresą Poulsen, za której namową zgłębił nie tylko tajniki, ale i filozofię, jaka kryje się za jogą. Stopniowo ból, zniechęcenie i brak cierpliwości zastępowała coraz większa wiara. To właśnie z tych inspiracji narodziła się idea nakręcenia dokumentu, będącego połączeniem osobistej historii z szerszym spojrzeniem na fenomen jogi. By go w pełni zrozumieć, Haskell wyrusza w podróż po świecie, odwiedzając miejsca, jakie pewnie nie przyszłyby nam w tym kontekście do głowy: od celi śmierci w słynnym amerykańskim więzieniu San Quentin po Kenię, gdzie – jak się okazuje – Masajowie praktykują jogę od wieków. Te doświadczenia pozwalają reżyserowi spojrzeć z nieco innej perspektywy nie tylko na zachodnią kulturę, ale i na własne życie.
godz.
18 – Kartki z podróży: Na głęboką wodę (Wielka
Brytania 2018, 97 min.) dramat, biograficzny | reż. James Marsh I |
obsada: Colin Firth, Rachel Weisz, David Thewlis, Ken Stott. Bilety:
10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Donald Crowhurst ma sympatyczną rodzinę, własną jednoosobową firemkę, jest weekendowym żeglarzem-amatorem – i wszystko w jego życiu wydaje się przewidywalne… aż do dnia, gdy podejmuje niezrozumiałą dla otoczenia decyzję. Postanawia wziąć udział w regatach organizowanych przez tygodnik “The Sunday Times”, których uczestnicy mają w jak najszybszym czasie opłynąć w pojedynkę cały glob. Dlaczego to robi? Bez doświadczenia, bez przygotowania i bez własnego jachtu? Dla wysokiej jak na owe czasy sumy 5 tysięcy funtów nagrody? Dla sławy? A może dla realizacji szalonego marzenia?
Znakomity Colin Firth w przejmującej, opartej na prawdziwej historii, opowieści o cenie, jaką się płaci za marzenia.
Nagrody
2018
– Światowa Akademia Muzyki Filmowej – Kompozytor roku – Johann
Johannsson
13
lipca (środa)
godz. 18 – Nowe Horyzonty Kina: Moje wspaniałe
życie (Polska 2021, 98 min.)
dramat | reż. Łukasz Grzegorzek | obsada: Agata Buzek, Jacek
Braciak, Adam Woronowicz, Małgorzata Zajączkowska. Bilety:
10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Joanna ma wspaniałe życie. A właściwie dwa. W jednym jest troskliwą córką, wyrozumiałą matką i babcią, partnerską żoną i lubianą przez uczniów nauczycielką. W drugim jest kobietą wolą od wszystkiego i wszystkich – poza kochankiem. Przychodzi jednak dzień, w którym misterna konstrukcja dwóch żyć zaczyna się niebezpiecznie chwiać.
Nagrody
2021
– Złote Lwy – Nagrody Indywidualne – Najlepszy reżyser – Łukasz
Grzegorzek
2021 – OFF Camera – Konkurs Polskich Filmów
Fabularnych:
– Najlepsza rola żeńska – Agata Buzek
–
Najlepsza rola męska – Jacek Braciak
16
lipca (sobota)
godz. 16 – Kartki z podróży: Gunda (Norwegia,
USA 2020, 93 min.) dokumentalny | reż. Wiktor Kosakowski. Bilety:
10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Nie było jeszcze takiego filmu o zwierzętach. “Gunda” jest nakręconym z niespotykaną empatią portretem zwierząt hodowlanych: tytułowej świni i jej młodych, a także krów i kurczaków. Wybitny dokumentalista Wiktor Kossakowski, jak sam o sobie mówi: pierwszy wegetarianin ZSRR, postawił kamerę na wysokości oczu swoich bohaterów. Ta perspektywa pokazuje, bez żadnego dydaktyzmu i pouczania, jak złożone są światy psychiczne zwierząt. Reżyser zrezygnował z muzyki i koloru, aby nie manipulować zanadto emocjami – podobnie jak w swoich poprzednich filmach pozostawia widzowi swobodę interpretacji. Nie sposób jednak po seansie nie pomyśleć o własnym stosunku do hodowli przemysłowej zwierząt i jedzenia mięsa.
godz. 18 – Klasyka polskiego kina: Rękopis znaleziony w Saragossie (Polska 1964, 174 min.) komediodramat kostiumowy | reż. Wojciech Jerzy Has | obsada: Zbigniew Cybulski, Iga Cembrzyńska, Elżbieta Czyżewska, Kazimierz Opaliński, Gustaw Holoubek, Beata Tyszkiewicz, Adam Pawlikowski, Leon Niemczyk, Bogumił Kobiela. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Jest rok 1739. Przez dzikie góry Sierra Morena jedzie kapitan gwardii walońskiej Alfons van Worden. Za nic ma ostrzeżenia o szalejących tu demonach, niewidzialnych rękach, które spychają w przepaść, i opuszczonych gospodach, w których grasują złe duchy. W jednej z nich zatrzymuje się na noc, nieświadom, że zapoczątkuje to całą serię niesamowitych i przerażających zdarzeń, które przenicują jego nieskomplikowaną psychikę. Poruszając się w misternym labiryncie szkatułkowych opowieści, bohater ma zacząć myśleć, i gra toczy się o to, jak będzie myślał. Wszystko tu ma dwie interpretacje: mistyczna, magiczna filozofia Kabalisty nieustannie ściera się z humanistycznym materializmem Matematyka.
Tę błyskotliwą adaptację jednego z najznakomitszych utworów światowej literatury fantastycznej uhonorowano wyróżnieniami i nagrodami w Edynburgu i w San Sebastian oraz Nagrodą Krytyki Hiszpańskiej.
Nagrody
1965
– MFF Edynburg – Wyróżnienie
1965 – MFF, San Sebastian:
–
Złote Pióro (nagroda Klubu Dziennikarzy Zagranicznych)
–
Nagroda CIDALC
1969 – MFF Fantastycznych i Grozy, Sitges – Medal
specjalny
1971 – Nagroda Krytyki Hiszpańskiej
20
lipca (środa)
godz. 18 – Nowe Horyzonty Kina: C’mon c’mon
(USA 2021, 109 min.) dramat |
reż. Mike Mills | obsada: Joaquin Phoenix, Gaby Hoffman, Woody
Norman, Scoot McNairy. Bilety: 15 zł.
Wielki powrót Mike’a Millsa, twórcy niezapomnianych “Debiutantów”, a także Joaquina Phoenixa, który zagrał tu swoją pierwszą od czasów “Jokera” rolę – zaskakując i całkowicie redefiniując swój wizerunek. Phoenix wciela się w „C’mon, C’mon” w nowojorskiego singla, który przemierza Amerykę z mikrofonem, pytając dzieciaki i młodzież o ich życie, marzenia, supermoce i plany na przyszłość. Po drodze reporter odwiedza mieszkającą w Los Angeles siostrę, z którą od dawna nie utrzymywał kontaktu, a która teraz potrzebuje jego pomocy. Żeby wesprzeć ją w opiece nad dziewięcioletnim synkiem, Johnny zabiera go ze sobą do Nowego Jorku. Wspólna podróż okaże się dla niego lekcją cierpliwości i odpowiedzialności.
Nagrody
2021
– Camerimage:
– Nagroda Publiczności – Najlepszy film –
Robbie Ryan
– Złota Żaba – Najlepszy – Robbie Ryan
2022 –
Stowarzyszenie Krytyków Filmowych z San Francisco – SFBAFCC –
Najlepszy scenariusz oryginalny – Mike Mills
23
lipca (sobota)
godz. 16 – Kartki z podróży: Łowcy miodu
(Polska 2015, 80 min.)
dokumentalny | reż. Krystian Matysek. Bilety:
10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
“Łowcy miodu” są pierwszym polskim pełnometrażowym, wysokobudżetowym filmem przyrodniczym, który wykorzystuje najnowsze zdobycze techniki do ukazania życia pszczół. Dokument Krystiana Matyska pełni również ważną funkcję edukacyjną i interwencyjną: analizuje niebezpieczeństwa, jakie grożą ludzkiej cywilizacji z powodu masowego ginięcia rodzin pszczelich. Razem z aktorką Magdaleną Popławską podążamy poprzez Europę i Azję w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy możliwe jest uratowanie pszczół przed zagładą? “Łowcy miodu” piszą wspólną historię człowieka i pszczół: począwszy od nowoczesnych wielkomiejskich pszczelarzy, poprzez baszkirskich odnowicieli średniowiecznych technik bartniczych, skończywszy na nepalskich kontynuatorach starodawnych tradycji zbierackich.
Nagrody
2016
– FESTIWAL MEDIÓW – Nagroda Specjalna – Dyplom honorowy – Krystian
Matysek
godz. 18 – Kartki z podróży: Łowca (Australia 2011, 98 min.) dramat | reż. Daniel Nettheim | obsada: Willem Dafoe, Frances O’Connor, Sam Neill, Morgana Davies. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Martin David, zawodowy tropiciel, dostaje zlecenie od wojskowej kompanii biotechnologicznej: ma wytropić zwierzę oficjalnie uznane za wymarłe – tygrysa tasmańskiego, na którego ślady podobno natrafiono na Tasmanii. Wytropić, pobrać próbki DNA i zabić.
Poszukując nieuchwytnego tygrysa, Martin wbrew własnej woli stanie się częścią życia mieszkającej na odludziu kobiety z dwójką dzieci, a w końcu z myśliwego sam stanie się zwierzyną łowną.
Piękna, oszczędna opowieść o samotności i odnajdywaniu w sobie człowieczeństwa. Wysmakowane zdjęcia, urzekająca muzyka i świetny Willem Dafoe w głównej roli.
Nagrody
2012
– AACTA:
– Najlepsza muzyka oryginalna – Andrew Lancaster,
Matteo Zingales, Michael Lira
– Najlepsze zdjęcia – Robert
Humphreys
27
lipca (środa)
godz. 18 – Nowe Horyzonty Kina: Nowy porządek
(Francja, Meksyk 2020, 86 min.)
dramat | reż. Michel Franco | obsada: Naian Gonzales Norvind, Diego
Boneta, Monica del Carmen, Fernando Cuautle. Bilety: 15 zł.
“Nowy porządek” to wizja świata, w którym ogromne różnice klasowe doprowadzają do zamieszek, zabójstw i porwań na ogromną skalę. Spychani na społeczny margines ludzie chwytają za broń i decydują się na bezwzględną zemstę. Film Franco to brutalny, wstrząsający thriller. Najbardziej porażające w wizji reżysera wydaje się to, że mamy do czynienia nie z wyssaną z palca fantastyczną opowiastką, lecz z wielce prawdopodobną wizją niedalekiej przyszłości. Nic dziwnego, że sam reżyser – odbierając weneckie laury – mówił, że pisał scenariusz sześć lat wcześniej, myśląc o dystopii, a efekt aktualności bardzo go zaskoczył.
Nagrody
2020
– Wenecja, MFF – Srebrny Lew – Wielka nagroda Jury – Michel Franco
30
lipca (sobota)
godz. 16 – Kartki z podróży: Nasze miejsce na
ziemi (USA 2018, 87 min.)
dokumentalny | reż. John Chester. Bilety:
10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
„Wszystko zaczęło się od obietnicy złożonej psu…” – to niezwykły początek niezwykle pięknej opowieści.
On jest operatorem kamery, pracuje przy realizacji filmów przyrodniczych, ona to kulinarna blogerka. Wiedzeni odruchem serca przygarniają owczarka collie, którego nieustanne szczekanie wymusza na nich kolejne przeprowadzki. W efekcie podejmują decyzję o porzuceniu miasta i ruszeniu w nieznane – na tak zwaną prowincję.
„Nasze miejsce na ziemi” to odbywana razem z bohaterami długa podróż od idealistycznej wizji własnej farmy do wypracowania – po latach wielkich porażek i małych zwycięstw – świetnie funkcjonującego rolnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w zgodzie z prawami natury.
Nagrody
2019
– Critics’ Choice Documentary – Najlepsze zdjęcia w filmie – John
Chester
godz. 18 – Kartki z podróży: Obrazy bez autora (Niemcy, Włochy 2018, 181 min.) dramat | reż. Florian Henckel von Donnersmarck | obsada: Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer, Saskia Rosendahl. Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Film, zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami obejmującymi trzy epoki niemieckiej historii, opowiada historię młodego studenta Akademii Sztuk Pięknych Kurta, który zakochuje się z wzajemnością w swojej koleżance Ellie. Na drodze ich uczuciu staje ojciec dziewczyny, szanowany lekarz profesor Seeband. Młodzi bohaterowie nie mają świadomości, że ich życie uwikłane zostało w mroczną tajemnicę z przeszłości, którą skrzętnie skrywa Seeband.
„Obrazy bez autora”, niemiecki kandydat do Oscara 2019, z jednej strony jest refleksją nad naznaczoną szaleństwem historią Niemiec XX wieku, z drugiej opowieścią o losie artysty konfrontującego się z ideologią i o wyzwalającej mocy sztuki.
Nagrody
2018
– Wenecja, MFF – Nagroda Arca Cinemagiovani – Najlepszy film –
Florian Henckel von Donnersmarck