Klub Filmowy POD GILEM zaprasza na cykl filmowy, w którym sięgamy do historii polskiego kina, ale unikając utartych ścieżek.
Zainspirowani artykułem „Kanonizować heretyków” Piotra Czerkawskiego (KINO nr 9/2021) chcemy na świeżo spojrzeć na klasykę oraz tradycję polskiego kina i nieco ją podważyć. Pomagają nam w tym filmoznawcy, krytycy i dziennikarze filmowi. Oto program na najbliższe cztery miesiące.
17 października | godz. 18:00
DZIEJE GRZECHU
dramat | Polska 1975, 129 min. | reżyseria i scenariusz: Walerian Borowczyk | obsada: Grażyna Długołęcka, Jerzy Zelnik, Mieczysław Voit, Marek Walczewski, Olgierd Łukaszewicz, Zbigniew Zapasiewicz, Roman Wilhelmi, Irena Burawska
„Zamykaj oczy przed widokiem grzechu” – słyszy podczas spowiedzi młodziutka, piękna, niewinna i pobożna Ewa i pyta: “A co to jest grzech?” Jeszcze nie wie, że już wkrótce krok po kroku i stopień po stopniu zacznie zgłębiać grzech – aż do ostatecznego upadku. W 100 rocznicę urodzin artysty zapraszamy na „Dzieje grzechu” – niezwykle odważną ekranizację powieści Stefana Żeromskiego.
Prelegent: dr Piotr Kurpiewski – kierownik Zakładu Filmu i Mediów w Instytucie Badań nad Kulturą na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego oraz autor Historii na ekranie Polski Ludowej (2017) – monografii powojennego polskiego kina historycznego. Dr Kurpiewski naukowo zajmuje się historią polskiej kinematografii ze szczególnym uwzględnieniem czasów PRL. Jest zafascynowany twórczością Krzysztofa Kieślowskiego i Wojciecha Smarzowskiego.
11/12 listopada | godz. 18:00 – 01:00
NOC LISTOPADOWA – SURREALIZM W KINIE
12 listopada 2023 dnia milionów widzów kina arthouse’owego na całym będzie świętować Europejski Dzień Kina Artystycznego w swoich małych i dużych studyjnych salach. Takie miejsca to ważna część krajobrazu kulturowego, wzbogacają społeczności – w miastach i na wsi. Kina niezależne są otwarte na widza, dając im poczucie wspólnoty, niezależnie od wieku, pochodzenia, wykształcenia czy dochodu. Nie wspierają nas duże koncerny. Nie należymy do sieci mutipleksów, tylko do Was, naszych widzów. W tym roku The European Arthouse Cinema Day uczcimy maratonem filmowym. Sięgając po filmy surrealistyczne. Dwa z nich to polskie klasyki. Trzeci będzie niespodzianką dla widzów.
PROGRAM:
JAK DALEKO STĄD, JAK BLISKO
film fabularny | Polska 1972, 93 min. | scenariusz i reżyseria: Tadeusz Konwicki | zdjęcia: Mieczysław Jahoda | obsada aktorska: Andrzej Łapicki, Gustaw Holoubek, Maja Komorowska, Anna Dziadyk, Ewa Krzyżewska, Jerzy Cnota
Czterdziestoletni Andrzej odbywa symboliczną podróż w przeszłość, pragnąc wyjaśnić motywy samobójstwa swojego przyjaciela Maksa. W fantastycznych wizjach bohatera pojawiają się widma jego bliskich osób. Tadeusz Konwicki nazywał swój film „autobiograficznym esejem filmowym” zawieszonym w czasie i przestrzeni. Wszystko odbywa się w czasie wymyślonym, wykreowanym przez głównego bohatera.
SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ
film fabularny | Polska 1973, 119 min. | scenariusz i reżyseria: Wojciech Jerzy Has | muzyka: Jerzy Maksymiuk | wykonanie muzyki: Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji (Katowice) | obsada aktorska: Jan Nowicki, Tadeusz Kondrat, Irena Orska, Halina Kowalska, Gustaw Holoubek, Mieczysław Voit, Ludwik Benoit
Swobodna adaptacja prozy Brunona Schulza, będąca surrealistyczną opowieścią o młodym człowieku przybywającym do tytułowego sanatorium zawieszonego w czasie i przestrzeni.
Po premierze w Polsce film był poddawany ostrej krytyce. Has wbrew decydentom wysłał go na Festiwal Filmowy w Cannes. „Występek” zakończył się kilkuletnim zakazem reżyserii i nagrodą jury festiwalu we Francji.
Prelegent: Wojciech Tutaj – filmoznawca i krytyk filmowy, który publikuje m.in. na portalu Filmweb, w Miesięczniku Kino, Czasopiśmie Ekrany, Magazynie Filmowym SFP i Kulturze Liberalnej. Współpracuje z festiwalami Nowe Horyzonty i Pięć Smaków. Specjalizuje się we współczesnym kinie azjatyckim, ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii chińskiej. Został też wyróżniony w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych w 2020 roku.
19 grudnia | godz. 18:00
ICH DZIEŃ POWSZEDNI
komediodramat | Polska 1963, 92 min. | reżyseria i scenariusz: Aleksander Ścibor-Rylski | scenografia: Tadeusz Wybult | obsada: Zbigniew Cybulski, Aleksandra Śląska, Pola Raksa, Barbara Krafftówna, Zbigniew Józefowicz, Leon Niemczyk
Subtelny i realistyczny komediodramat psychologiczny, opowiadający o zwyczajnych problemach zwyczajnych ludzi. Udany debiut reżyserski Aleksandra Ścibora-Rylskiego, wybitnego pisarza i scenarzysty, najbardziej znanego jako autor scenariusza do filmu „Człowiek z marmuru” Andrzeja Wajdy. Znakomite kreacje aktorskie, zarówno odtwórców głównych ról (Zbigniew Cybulski, Aleksandra Śląska, Pola Raksa), jak i postaci drugoplanowych. Inteligentny, dowcipny i wielowymiarowy scenariusz, w którym nie ma jednoznacznych postaci, łatwych odpowiedzi i stereotypowego zakończenia, jest za to autentyzm i uniwersalna prawda o relacjach międzyludzkich. Kameralna historia pozornie typowego trójkąta miłosnego, w którym każdy prowadzi własną grę.
Prelegent: dr Piotr Śmiałowski – historyk kina polskiego i dziennikarz filmowy. Przeprowadził ponad 100 wywiadów z twórcami polskiego kina. Autor monografii „Tadeusz Janczar. Zawód: aktor”(2007), wywiadu rzeki z reżyserem Tadeuszem Chmielewskim „Jak rozpętałem polską komedię filmową”(2012) oraz książki „Niewidzialne filmy. Uparci debiutanci”(2018) o niezrealizowanych projektach debiutów fabularnych Wojciecha Jerzego Hasa, Janusza Morgensterna oraz Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego. Niebawem ukaże się jego książka “Proszę to wyciąć” analizująca sceny wycięte z polskich filmów w okresie PRL-u. .
STYCZEŃ 2024
GŁOS Z TAMTEGO ŚWIATA
Polska 1962, 112 min. | reżyseria: Stanisław Różewicz | scenariusz: Kornel Filipowicz, Tadeusz Różewicz | obsada: Kazimierz Rudzki, Wanda Łuczycka, Danuta Szaflarska, Krystyna Feldman, Marta Lipińska, Bolesław Płotnicki, Andrzej Nowakowski
W latach pięćdziesiątych w Krakowie miał miejsce proces pseudo-lekarza, który wyłudzał pieniądze i kosztowności od pewnej wdowy w zamian za “seanse” z jej dawno zmarłym mężem. Eskulap – hochsztapler, wcielając się w rolę medium potrafił być na tyle wiarygodny, że proceder przynosił dość pokaźne gratyfikacje. Wreszcie jednak oszusta zdemaskowano. Po kilku latach historia ta posłużyła za kanwę scenariusza dwóm wytrawnym literatom – Kornelowi Filipowiczowi i Tadeuszowi Różewiczowi. Reżyser ukazuje ich dramaty bez zbędnego patosu, lecz wnikliwie. Prostota i życiowa „sprawiedliwość” to jeden z głównych atutów “Głosu…”. Drugim jest bez wątpienia aktorstwo. Znakomitą kreację stworzył zwłaszcza Kazimierz Rudzki jako lekarz – oszust Aksamitowski. Podobała się także Wanda Łuczycka w trudnej roli jego “nawiedzonej” współpracownicy. Znakomicie wywiązały się również ze swych zadań odtwórczynie postaci trzech nieszczęśliwych “pacjentek” – Tatiana Czechowska, Danuta Szaflarska i debiutująca na ekranie Marta Lipińska. [źródło: filmpolski.pl]