W czerwcu – poza regularnymi pokazami dobrych filmów z całego świata – przygotowaliśmy kilka wydarzeń, które powinny zainteresować każdego miłośnika kina.
Podczas czterech kolejnych spotkań filmowych, zapraszamy na przegląd filmów Davida Lyncha. Z kinem twórcy kultowego serialu „Miasteczko Twin Peaks” będzie szansa zapoznać się w dniach 8, 11 i 14 czerwca. Już dziś zarezerwujcie sobie te terminy! Będzie agent specjalny Dale Cooper i sześciu mężczyzn, którym robi się nie dobrze… Znajdziemy się w czarnej chacie i… może dowiemy się, dlaczego „Dick Laurent nie żyje”? Przypominamy: filmy Lyncha najlepiej ogląda się z kubkiem gorącej, „cholernie dobrej kawy”!
W tym miesiącu zapraszamy na aż dwa muzyczne wieczory z Wielką Sztuką za Rogiem. Na początek, 1 czerwca, będzie można posłuchać, jak „Anne-Sophie Mutter gra Johna Williamsa”, a 25 czerwca wybrzmi „Halka” – słynna opera Stanisława Moniuszki, tym razem w reżyserii Mariusza Trelińskiego.
Nie zabraknie również klasyki polskiego kina: w środę 22 czerwca wyświetlimy „Niewinnych czarodziejów” (1960) Andrzeja Wajdy z niezapomnianymi rolami Tadeusza Łomnickiego i Zbigniewa Cybulskiego.
Młodzież, która swoją przyszłość chciałaby związać z kinem, zapraszamy na 3-dniowe warsztaty filmowe z Alkiem Pietrzakiem i Mateuszem Pastewką. Szczegóły znajdziecie poniżej.
Zapraszamy!
1 czerwca (środa)
godz. 18 – Wielka Sztuka za Rogiem: Między gwiazdy. Anne-Sophie Mutter gra Johna Williamsa (Niemcy 2019, 93 min.) retransmisja koncertu
Bilety: 30 zł (zwykły), 25 zł (ulgowy).
Jedna z najsłynniejszych klasycznych skrzypaczek świata gra muzykę z „Harry’ego Pottera”, „Gwiezdnych Wojen”, „E.T.”, „Drakuli”, „Czarownic z Eastwick”, „Indiany Jonesa i poszukiwaczy zaginionej Arki”, „Listy Schindlera” i innych filmowych hitów kompozytora Johna Williamsa.
„Między gwiazdy” to koncert legendarnej skrzypaczki Anne-Sophie Mutter, kilkukrotnej laureatki nagrody Grammy, z uznaną na całym świecie Royal Philharmonic Orchestra. W trakcie wieczoru usłyszymy najsłynniejsze utwory pięciokrotnego zdobywcy Oscara – Johna Williamsa. Ten amerykański kompozytor, głównie muzyki filmowej, dyrygent i pianista, stworzył muzykę do prawie stu filmów. Najczęściej współpracuje ze George’em Lucasem i Stevenem Spielbergiem.
Ten plenerowy koncert, zarejestrowany latem, w scenerii monachijskiego Königsplatz, poprowadził David Newman, amerykański dyrygent i także kompozytor muzyki filmowej („Epoka lodowcowa” i in.).
4 czerwca (sobota)
godz. 15 – Kino Maluszka – 40-minutowy zestaw filmów dla najmłodszych dzieci.
Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
godz. 16 – Kino Młodego Widza: Skąd się biorą sny (Dania 2020, 77 min.) animowany | reż. Kim Hagen Jensen | kat. wiek.: 5 +.
Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Spokojne życie Minny komplikuje się, kiedy poznaje swoją przyrodnią siostrę Jenny, a ich ojciec postanawia, że zamieszkają wszyscy w jednym domu. Jenny jest roszczeniowa i nieznośna, więc Minna próbuje zrobić wszystko, aby się jej pozbyć. Przypadkowo pewnej magicznej nocy odkrywa niezwykłą krainę, w której powstają sny. Poznaje tam zwariowanych konstruktorów snów, którzy stają się jej przyjaciółmi i uczą ją tajników swojej pracy. Dzięki nim Minna wpada na genialny pomysł: planuje stworzyć dla Jenny sen, który wystraszy niesforną dziewczynkę raz na zawsze. Niestety sytuacja wymyka się spod kontroli i Minna będzie musiała wkroczyć do zaprojektowanego przez siebie świata snów, aby ruszyć Jenny na ratunek
godz. 18 – Wszystkie nasze strachy (Polska 2021, 90 min.) dramat | reż. Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt | obsada: Dawid Ogrodnik, Maria Maj, Andrzej Chyra, Jacek Poniedziałek.
Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Daniel mieszka w małej wsi. Jak większość sąsiadów jest katolikiem, jak niewielu z nich – żarliwym. Jak większość sąsiadów walczy o prawa rolników, jako jedyny – również o prawa osób nieheteronormatywnych. Tak jak jego sąsiedzi wyrasta z chłopskich korzeni, ale się od sąsiadów odróżnia: farbuje włosy na blond, dres obszywa tęczową taśmą, jest artystą – i wyoutowanym gejem. Funkcjonuje w swojej małej społeczności w stanie chwiejnej równowagi, aż do dnia, gdy na wszystkich położy się cieniem śmierć młodej dziewczyny.
Mądry, przejmujący film Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta, inspirowany wydarzeniami z życia Daniela Rycharskiego – zaangażowanego katolika walczącego o odnowę duchową swojej społeczności.
Nagrody
2021 – Złote Lwy:
– Złote Lwy – Najlepszy film – Katarzyna Sarnowska, Kuba Kosma, Łukasz Gutt, Łukasz Ronduda
– Nagrody Indywidualne – Najlepsze zdjęcia – Łukasz Gutt
– Nagroda Specjalna – Don Kichot – Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych – Łukasz Gutt, Łukasz Ronduda
– Nagroda Specjalna – Nagroda Dziennikarzy – Łukasz Gutt, Łukasz Ronduda
– Nagroda Specjalna – Nagroda Jury Młodzieżowego – Łukasz Gutt, Łukasz Ronduda
8 czerwca (środa)
godz. 18 – Przegląd filmów Davida Lyncha: filmy krótkometrażowe cz.I
(80 min.) reż. David Lynch.
Bilety: 15 zł, karnet: 50 zł.
„Babcia” (USA 1970, 34 min.) animowany
To technicznie pierwszy „film” Lyncha, a przynajmniej praca, która jest bliska pełnometrażowej długości. „Babcia” to mariaż malarstwa i filmu Davida Lyncha. Nawet w jego wczesnych pracach studenckich i krótkometrażowych można odnaleźć artystę zagłębiającego się w głąb swojej (i naszej) psychiki. „Babcia” jest surrealistycznym oknem na tkankę rozpadającej się rodziny. Ta bajkowa historia opowiedziana jest w przerażający, melancholijny sposób z momentami surrealistycznej animacji.
Lynch przy okazji „Babci” po raz pierwszy spotkał się z montażystą dźwięku Alanem Spletem, rozpoczynając tym współpracę obejmującą swoje kolejne filmy aż do „Blue Velvet”. Lynch i Splet spędzili 63 dni, nagrywając efekty dźwiękowe do filmu, powołując do życia specyficzny Lynchowski dźwięk – dziwnie brzęczące wrzaski wypełniają ziarnisty obraz i tworzą większość jego atmosfery. Ten krótki metraż daje pełne wyczucie Lyncha przed jego pełnym rozkwitem w największego amerykańskiego surrealistę końca XX wieku. W „Babci” możemy już zobaczyć (i usłyszeć) elementy, które ostatecznie zdefiniowały kino reżysera. Wyczarowanie czystego pejzażu ze snów, zrozumienie natury mrocznych wyobrażeń i chęć przyjrzenia się potwornościom – emocjonalnym lub fizycznym – wszystko to jest tu obecne wraz ze ścieżką dźwiękową, która wydaje się groźnym requiem.
„Debiland” (USA 2002, 35 min.)
Seria animowanych filmów, będących złośliwą satyrą na amerykańskie społeczeństwo. Oglądamy w nich świat koślawy, brutalny, prostacki i brudny. A zarazem nieodparcie śmieszny, choć jest to humor czarny, podszyty karykaturą i groteską.
Sam Lynch opisuje „Dumbland” jako „surowy, głupi, brutalny, absurdalny serial”, będący cotygodniową ofertą „głupiego, ordynarnego humoru”.
„Symfonia przemysłowa” (USA 2008, 11 min.)
Industrialny pejzaż dźwiękowy. Muzyka wytwarzana przez maszyny w opuszczonym, industrialnym krajobrazie.
Uwaga: kolejność filmów krótkometrażowych może ulec zmianie.
11 czerwca (sobota)
godz. 15 – Kino Maluszka – zestaw filmów dla dzieci (więcej informacji Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
godz. 16 – Przegląd filmów Davida Lyncha: Filmy krótkometrażowe cz.II (60 min.) reż. David Lynch.
Bilety: 15 zł, karnet: 50 zł.
W zestawie: „Alfabet” (4 min.), „Amputowany” (9 min.), „Jadalnia”(4 min.), „Łódź” (7 min.), „Obmacywacz” (22 min.), „Przyciemniony pokój” (10 min.), „Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze” (4 min.)
Uwaga: kolejność filmów krótkometrażowych może ulec zmianie.
godz. 18 – Przegląd filmów Davida Lyncha: Miasteczko Twin Peaks: Ogniu krocz ze mną (Francja, USA 1992, 135 min.) dramat, thriller | reż. David Lynch | obsada: Kyle MacLachlan, Sheryl Lee, Chris Isaak, Kiefer Sutherland, Harry Dean Stanton, David Bowie, David Lynch.
Bilety: 15 zł, karnet: 50 zł.
Sowy nie są tym, czym się wydają, czyli prequel kultowego serialu “Miasteczko Twin Peaks” (1990-91), ukazujący 7 ostatnich dni życia licealistki, królowej balu – Laury Palmer. “Ogniu krocz ze mną” jest filmowym ekstraktem skupiającym w sobie najlepsze elementy autorskiego stylu Davida Lyncha: enigmatyczność, surrealizm, groteskę i znakomity, przerażająco-fascynujący klimat. Film prezentowany był w konkursie głównym festiwalu w Cannes w 1992 roku. Niedoceniony 30 lat temu, dziś powraca jako arcydzieło sztuki filmowej.
Agenci FBI Chester Desmond (Chris Isaak) i Sam Stanley (Kiefer Sutherland) kierują śledztwem w sprawie morderstwa Teresy Banks, mieszkanki niewielkiej miejscowości leżącej nieopodal Twin Peaks. Agent Desmond odkrywa pewne poszlaki, jednak zaraz znika w niewyjaśnionych okolicznościach. Rok po tym wydarzeniu trafiamy do tytułowego miasteczka, gdzie poznajemy Laurę Palmer (Sheryl Lee), miejscową piękność. Co łączy ją z morderstwem? Gdzie podział się agent Desmond? Kim jest tajemniczy Bob, który nachodzi Laurę? To dopiero początek serii pytań, zagadek i niewyjaśnionych wydarzeń.
14 czerwca (wtorek)
godz. 18 – KLUB FILMOWY: Przegląd filmów Davida Lyncha: Zagubiona autostrada (Francja, USA 1997, 135 min.) dramat, thriller | reż. David Lynch | obsada: Bill Pullman, Patricia Arquette, Balthazar Getty, Robert Loggia, Robert Blake, Michael Massee.
Bilety: 15 zł, karnet: 50 zł.
“Zagubiona autostrada” to jeden z najważniejszych tytułów w filmografii Davida Lyncha. Zagadkowy thriller utrzymany w mrocznym klimacie. Nieustannie trzymający w napięciu i zaskakujący swoją nietypową konstrukcją.
Saksofonista Fred Madison (Bill Pullman) znajduje tajemniczą kasetę video, na której zarejestrowano morderstwo w sypialni jego domu. Ofiarą okazuje się być jego żona Renee (Patricia Arquette), natomiast zabójcą – on sam. Wezwana policja aresztuje muzyka. Po kilku dniach okazuje się, że w celi zamiast Freda więziony jest nieznany młody mężczyzna.
15 czerwca (środa)
godz. 18 – Weselny toast (Belgia, Francja 2020, 87 min.) komedia | reż. Laurent Tirard | obsada: Benjamin Lavernhe, Sara Giraudeau, Julia Piaton. Bilety: 15 zł.
Adrien niedawno rozstał się z dziewczyną. A dokładnie to ona oświadczyła, że potrzebuje przerwy i zatrzasnęła za sobą drzwi. Kiedy więc zostaje poproszony o wygłoszenie tytułowego toastu na weselu siostry, kreśli w wyobraźni kolejne jego wersje i są to głównie scenariusze porażki. Bo co miałby powiedzieć nowożeńcom, skoro właśnie wielka miłość uciekła mu sprzed nosa? Rozpamiętując początki swojego związku i usiłując dociec, co poszło nie tak, bohater „Weselnego toastu” zerka pod stołem na telefon. Czy była odpowie na jego wiadomość? Czy da mu jeszcze jedną szansę?
17-19 czerwca (piątek-niedziela)
Warsztaty filmowe z Alkiem Pietrzakiem. Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Zapraszamy na bezpłatne warsztaty, które prowadzi Aleksander Pietrzak – reżyser pochodzący z Płocka oraz Mateusz Pastewka – operator filmowy.
Alek Pietrzak jest przede wszystkim reżyserem takich filmów, jak: „Mocna kawa wcale nie jest taka zła”, „Ja i mój tata” oraz „Juliusz” i „Czarna Owca”. Stworzył je wspólnie z operatorem filmowym – Mateuszem Pastewką.
Od 17 do 19 czerwca 2022 oboje będą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem zdobytymi podczas wspólnych realizacji filmowych. Warsztaty odbędą się w Płockim Ośrodku Kultury i Sztuki im. Themersonów.
Jeżeli film czy teatr jest twoją pasją, chcesz być reżyserem, operatorem, producentem, aktorem, montażystą, fotografem albo krytykiem filmowym, jeżeli czujesz, że jest ci bliskie obserwowanie otaczającego świata, próba zrozumienia go, opowiadanie historii, interesuje cię tworzenie wydarzeń: te warsztaty są dla ciebie!
Chętnych zapraszamy do wysyłania zgłoszeń pocztą elektroniczną na adres: kinozarogiem@pokis.pl wpisując w tytule WARSZTATY FILMOWE, a w treści podając:
1/ imię i nazwisko
2/ wiek
3/ kilka słów o sobie i dlaczego chcecie wziąć udział w warsztatach
UWAGA! Warsztaty dla młodzieży szkół ponadpodstawowych. Liczba miejsc ograniczona.
22 czerwca (środa)
godz. 18 – Klasyka Polskiego Kina: Niewinni czarodzieje (Polska 1960, 87 min.) psychologiczny | reż. Andrzej Wajda | obsada: Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Cybulski, Jerzy Skolimowski, Roman Polański, Krystyna Stypułkowska.
Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Twórcy trzech różnych pokoleń – reżyser Andrzej Wajda, scenarzyści Jerzy Andrzejewski i Jerzy Skolimowski – tworzą portret młodzieży końca lat 50., która pod cynicznymi maskami i nonszalanckimi pozami kryje potrzebę bliskości i autentycznych uczuć. Andrzej – lekarz sportowy i perkusista w zespole jazzowym – lubi żyć wygodnie i bez zobowiązań. Wydaje się, że poznana w klubie muzycznym dziewczyna będzie w jego biografii kolejnym epizodem bez większego znaczenia. Nocą w pokoju Andrzeja oboje, przedstawiając się fikcyjnymi imionami Bazylego i Pelagii, rozpoczynają swoistą grę, podczas której przywdziewają różne maski. Pozornie prosty scenariusz – od rozmowy do łóżka – stopniowo zaczyna się jednak komplikować…
Film Andrzeja Wajdy, choć pozbawiony akcentów politycznych, nie spodobał się władzy i zainicjował dyskusję o ówczesnej młodzieży. Janusz Wilhelmi pisał o jego “społecznej szkodliwości”, a Stefan Morawski o “bankructwie reprezentowanej tu postawy życiowej”. Z kolei brytyjski krytyk filmowy Robert Vas zachwycił się “Niewinnymi czarodziejami”: “Ukazuje on swych antybohaterów jako sympatycznych i niewinnych, jako zbuntowane ofiary światowego klimatu przesyconego strachem i nihilizmem”. Z dzisiejszej perspektywy ten film to przede wszystkim świadectwo czasów, portret warszawskiego środowiska artystycznego końca lat 50., którego znane postaci – Krzysztof Komeda, Andrzej Trzaskowski, Roman Polański, Zbigniew Cybulski czy Jerzy Skolimowski – pojawiają się na ekranie.
Nagrody
1961 – Edynburg, MFF – Dyplom
25 czerwca (sobota)
godz. 15 – Kino Maluszka – 40-minutowy zestaw filmów dla najmłodszych dzieci.
Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
godz. 16 – Kino Młodego Widza: Jak rozmawiać z psem (Chiny, USA, Wlk. Brytania 2020, 87 min.) familijny | reż. Gil Junger | obsada: Gabriel Bateman, Josh Duhamel, Madison Horcher, Megan Fox.
Bilety: 10 zł (zwykły), 8 zł (ulgowy).
Oliver ma 12 lat i jest technologicznym geniuszem. Pewnego dnia przeprowadza tajemniczy eksperyment, w wyniku którego między nim a jego psem Henry’ym nawiązuje się telepatyczna więź. Od tej pory chłopiec słyszy myśli Henry’ego, dzięki czemu mogą ze sobą normalnie rozmawiać. Za rogiem czyha jednak niebezpieczeństwo – na trop Olivera i jego psa wpadają podejrzani ludzie, którym bardzo zależy na poznaniu tajników telepatycznego eksperymentu.
godz. 18 – Wielka Sztuka za Rogiem: Halka Stanisława Moniuszki z Theater an der Wien (Austria, Polska 2019, 150 min.) retransmisja opery | reż. Mariusz Treliński | dyrygent: Łukasz Borowicz | obsada: Corinne Winters, Piotr Beczała, Natalia Kawałek, Tomasz Konieczny.
Bilety: 30 zł (zwykły), 25 zł (ulgowy).
„Halka” Moniuszki to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich oper. Jej ładunek emocjonalny przyrównuje się do „Madame Butterfly” Pucciniego. Choć powstała wcześniej, nie zdobyła światowego rozgłosu, co trudno wytłumaczyć, bo zawiera w sobie wszystko to, co opera o tragicznej miłości powinna zawierać. Spektakl „Halki” w Theater an der Wien powstał z inicjatywy Piotra Beczały, światowej klasy polskiego tenora i niestrudzonego popularyzatora twórczości Moniuszki. Wcielił się on tu w rolę Jontka, a jego interpretacja arii „Szumią jodły na gór szczycie” została przyjęta przez międzynarodową publiczność z nieskrywanym entuzjazmem. Wiedeńską inscenizację wyreżyserował Mariusz Treliński, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a zza dyrygenckiego pulpitu poprowadził Łukasz Borowicz, znany ze znakomitych interpretacji muzyki polskiej. Halkę, uwiedzioną przez panicza Janusza góralkę, zaśpiewała w tym przedstawieniu Amerykanka Corinne Winters. Januszem był Tomasz Konieczny, a jego narzeczoną Zofią – Natalia Kawałek.
27 czerwca (poniedziałek)
godz. 11 – Wakacje w Kinie za Rogiem – filmowy cykl dla młodych widzów w Kinie za Rogiem w Płocku najlepsze animacje i fabuły, akcja, przygoda i przyjaźń. Zapraszamy od 27 czerwca do 8 lipca. Bilety od 8 do 10 zł.
28 czerwca (wtorek)
godz. 11 – Wakacje w Kinie za Rogiem – filmowy cykl dla młodych widzów w Kinie za Rogiem w Płocku najlepsze animacje i fabuły, akcja, przygoda i przyjaźń. Zapraszamy od 27 czerwca do 8 lipca. Bilety od 8 do 10 zł.
29 czerwca (środa)
godz. 11 – Wakacje w Kinie za Rogiem – filmowy cykl dla młodych widzów w Kinie za Rogiem w Płocku najlepsze animacje i fabuły, akcja, przygoda i przyjaźń. Zapraszamy od 27 czerwca do 8 lipca. Bilety od 8 do 10 zł.
godz. 18 – Drive My Car (Japonia 2021, 179 min.) dramat | reż. Ryūsuke Hamaguchi | obsada: Hidetoshi Nishijima, Tōko Miura, Reika Kirishima, Masaki Okada.
Bilety: 15 zł.
Mistrzowska adaptacja prozy Murakamiego w reżyserii Ryûsuke Hamaguchiego, który z impetem wkroczył do grona najważniejszych twórców światowego kina. “Drive My Car”, oparte na opowiadaniu ze zbioru “Mężczyźni bez kobiet”, to intymna opowieść o złożonej relacji miłosnej wybitnego aktora i reżysera z kobietą, która skrywa przed nim wiele tajemnic. Hamaguchi opiera swój film na precyzyjnych dialogach i świetnie narysowanych postaciach. To historia o bezwarunkowej akceptacji bliskiej osoby oraz siebie samego i swoich niedoskonałości, jednocześnie piękna i wzruszająca oda do życia. “Drive My Car” jest wyrafinowanym, rivette’owskim z ducha kinem drogi, w którym życie odbija się w sztuce – teatrze i literaturze.
Nagrody:
Oscary 2022 – Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
BAFTA 2022 – Najlepszy film nieanglojęzyczny
Cannes 2022 – Nagroda Francuskiego Kina Artystycznego (AFCAE) – Najlepszy film Ryûsuke Hamaguchi
Nagroda Jury Ekumenicznego – Nagroda główna Ryûsuke Hamaguchi
Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) – Nagroda konkursowa Ryûsuke Hamaguchi
Złota Palma – Najlepszy scenariusz Ryûsuke Hamaguchi, Takamasa Oe
30 czerwca (czwartek)
godz. 11 – Wakacje w Kinie za Rogiem – filmowy cykl dla młodych widzów w Kinie za Rogiem w Płocku najlepsze animacje i fabuły, akcja, przygoda i przyjaźń. Zapraszamy od 27 czerwca do 8 lipca. Bilety od 8 do 10 zł.