4 stycznia (sobota)
godz. 15:30 – Kino Maluszka: 3 bajeczki (Polska 2006-2019, 30 min.) animowany. Bez ograniczeń wiekowych. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
godz.
16 – Narzeczona dla kota (Japonia 2002, 75 min.) –
film animowany dla dzieci | reż. Hiroyuki Morita. Wiek.:7+. Bilety:
14 zł (ulgowy), 18 zł (zwykły). Miejsce:
Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Haru, dziewczynka, której bardzo brak poczucia własnej wartości, pewnego dnia ratuje kota (który niebawem okaże się księciem w królestwie kotów) spod kół nadjeżdżającego samochodu. Ten z pozoru błahy fakt wywoła w jej życiu prawdziwe trzęsienie ziemi. W nocy odwiedza ją koci król-ojciec, który zaprasza ją do swojego królestwa i obiecuje, że w nagrodę za ten czyn poślubi jego syna. Haru bardzo nie chce stać się kocią żoną, ale porwana przez zauszników króla, trafia do równoległego wymiaru i zmienia w kotkę. Czy uda jej się powrócić do własnego świata i na powrót stać dziewczynką?
godz. 18 – Biała odwaga (Polska 2024, 110 min.) – dramat | reż. Marcin Koszałka | obsada: Filip Pławiak, Julian Świeżewski, Sandra Drzymalska, Jakub Gierszał. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Dwóch braci, jedna dziewczyna i…. tradycja. Mimo że ku sobie od dawna mają się Bronka i Jędrek, wolą ojców dziewczyna polubi starszego brata, Maćka. Na tę małą tragedię góralskiej rodziny już za chwilę nałoży się koszmar II wojny światowej, polaryzując góralską społeczność Podhala. Jędrek i Maciej, zmuszeni do najtrudniejszych wyborów, staną po przeciwnych stronach sporu, który zdecyduje nie tylko o ich osobistych losach, ale i o przyszłości całego regionu.

Trudna wojenna historia podhalańskich górali, bardzo dobre aktorstwo i świetne zdjęcia reżysera i operatora Marcina Koszałki.
Nagrody
2024 – Gdynia, FPFF:
– Nagrody Indywidualne – Najlepszy reżyser – Marcin Koszałka
– Nagrody Indywidualne – Najlepszy scenariusz – Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski
– Nagrody Indywidualne – Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca – Sandra Drzymalska
– Nagrody Indywidualne – Najlepsza drugoplanowa rola męska – Julian Świeżewski
8 stycznia (środa)
godz. 18 – Klasyka polskiego kina: Niedzielne igraszki (Polska 1983, 55 min.) – dramat | reż. Robert Gliński | obsada: Filip Gębski, Joanna Eberlein, Andrzej Pośniak, Mirosława Marcheluk. Seans poprzedzony i zakończony Polską Kroniką Filmową. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Marzec 1953 roku, data, który wpłynie na bieg historii i losy milionów ludzi. Umarł Stalin. Na razie jednak czas stanął w miejscu, nie czuć jeszcze powiewu Nowego.
Brudne warszawskie podwórko-studnia między zaniedbanymi kamienicami zamieszkanymi przez ubogich ludzi to miejsce zabaw ich dzieci. Zabaw takich samych jak straszna rzeczywistość, którą umorusane dzieciaki w podartych ubraniach odtwarzają, kopiując świat dorosłych. Przemoc, okrucieństwo, oszustwo, władza nad innymi – pod nieobecność rodziców na podwórku króluje strach i przemoc wobec słabszych.
Nakręcony w roku 1983 fabularny debiut Roberta Glińskiego na premierę w kinach musiał czekać aż 5 lat.

Nagrody
1987 – FPFF – Wyróżnienie Dziennikarzy
1987 – Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych “Młodzi i Film” – Nagroda za debiut reżyserski –
Robert Gliński
1987 – Mannheim, MTF:
– Dukat Filmowy
– nagroda FIPRESCI
– Międzynarodowa Katolicka Nagroda Filmowa
11 stycznia (sobota)
godz. 15:30 – Kino Maluszka: 3 bajeczki (Polska 2006-2019, 30 min.) animowany. Bez ograniczeń wiekowych. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
godz. 16 – Test na teściów (Francja 2024, 88 min.) – komedia| reży. Julien Herves | obsada: Christian Clavier, Didier Bourdon, Sylvie Testud, Marianne Denicourt. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Odliczając dni do wesela i ślubu, Alice i François postanawiają zorganizować pierwsze spotkanie swoich pochodzących z bardzo różnych środowisk rodziców. A przy okazji w ramach niespodzianki wręczają każdemu z nich wynik testów DNA na pochodzenie etniczne – z próbek pobranych rodzicom bez ich wiedzy.

Spotkanie, od początku nieco niezręczne, zmieni się w festiwal kpin z przywar i ogrywanie stereotypów na temat różnych nacji. Bardzo niepoprawny polityczne i bardzo zabawny film, w którym Francuzi bez kompleksów śmieją się z samych siebie.
godz.
18 – Do granic (Hiszpania 2022,77 min.) – thriller | reż.
Alejandro Rojas, Juan Sebastian Vasquez | obsada: Alberto Ammann,
Bruna Cusi, Laura Gomez, Ben Temple. Bilety: 15 zł (ulgowy), 18 zł
(zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem
(ul. Jakubowskiego 10).
Diego i Elena chcą rozpocząć nowe życie w Stanach Zjednoczonych. Dopilnowali wszelkich formalności, jednak zostają zatrzymani na nowojorskim lotnisku. Prowadzone przez służby migracyjne przesłuchanie stawia pod znakiem zapytania nie tylko powody, dla których chcą zamieszkać w USA, ale także ich relację. Ile tak naprawdę wiedzą o sobie? Ile sekretów wytrzyma ich związek? Jak szybko można stracić zaufanie do najbliższej osoby? „Do granic” stawia niewygodne pytania, mnoży wątpliwości, i rozciąga wokół bohaterów misterną sieć podejrzeń.

Hiszpański thriller psychologiczny zamyka się w zaledwie 77 minutach i niemal w całości rozgrywa się w jednej przestrzeni. Ten festiwalowy przebój zdobył niemal 30 nagród na całym świecie, a krytyka okrzyknęła go „masterclassem z suspensu”.
15 stycznia (środa)
godz. 18 – Klub Filmowy POD GILEM: NIE OBIECUJCIE SOBIE ZBYT WIELE PO KOŃCU ŚWIATA (Rumunia, Luksemburg, Francja, Chorwacja 2023, 163 min) reż. Radu Jude | obsada: Ilinca Manolache, Ovidiu Pîrsan, Nina Hoss. Bilety: 14 zł (Karta Klubowicza), 18 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
O swojej nowej produkcji Radu Jude mówi, że to połączenie komedii ze specyficznym kinem drogi. Zestawiając teraźniejszość z przeszłością, reżyser tworzy sugestywny i prowokacyjny obraz wyzysku, społecznych nierówności, pracy i nowej ekonomii.
Bohaterką filmu jest asystentka produkcji Angela Raducanu (Ilinca Manolache). Przed przepracowaną i niezbyt dobrze opłacaną kobietą stoi poważne zadanie, jakim jest przeprowadzenie wstępnych rozmów z kandydatami do udziału w krótkim filmie na temat bezpieczeństwa w pracy, zamówionym przez międzynarodową korporację.

Od wczesnego ranka Angela przemierza Bukareszt, byle tylko wyrobić się ze wszystkimi zadaniami, jakie postawiła przed nią zatrudniająca ją firma produkcyjna. Obok przeprowadzenia castingu to także odebranie z lotniska szefowej marketingu klienta (w tej roli Nina Hoss) czy szereg innych produkcyjnych spraw. Co gorsza, casting nie idzie po myśli Angeli, od chwili gdy jedna z osób, z którymi rozmawia, przekonuje o odpowiedzialności pracodawcy za wypadek, jaki jej się przydarzył. Do tego, by wybuchł skandal, brakuje niewiele.

Nagrody i festiwale:
2023 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Locarno – Nagroda Specjalna Jury, Nagroda Jury
Młodzieżowego, Wyróżnienie Jury Ekumenicznego
2023 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto
2023 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Nowym Jorku
2023 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Chicago – konkurs główny, nagroda dla najlepszego
performansu
2023 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Gijon – konkurs główny, najlepszy film
2024 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Palm Springs – nominacja dla najlepszego filmu
zagranicznego
2024 – Nagrody GOPO, Rumunia – nagroda dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej, nominacje:
najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz, najlepsza aktorka drugoplanowa,
najlepszy aktor drugoplanowy, najlepsze zdjęcia, najlepszy dźwięk, najlepsze kostiumy,
najlepsza charakteryzacja
18 stycznia (sobota)
godz. 16 – Szepty i krzyki Bergmana. Przegląd filmów: Skandal (Szwecja 1944, 101 min.) dramat | reż. Alf Sjöberg | scenariusz: Ingmar Bergman | obsada: Stig Jarell, Alf Kjellin, Stig Olin, Mai Zetterling. Bilety: 14 zł (Karta Klubowicza), 18 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Scenariuszowy debiut Ingmara Bergmana.
Sadystyczny nauczyciel łaciny w gimnazjum, przezywany przez uczniów „Kaligulą”, prześladuje zwłaszcza jednego z nich – Jana-Erika Widgrena. Chłopak rekompensuje sobie cierpienia przyjaźnią z młodą ekspedientką Berthą Olsson. Przyjaźń zaczyna się od tego, że Jan-Erik odprowadza pijaną Berthę do domu, a ona zwierza mu się, że pije, bo nie może uwolnić się od tyrana, który nawiedza ją nocami. Dziewczyna nie zdradza, o kogo chodzi. Pod wpływem znajomości z Janem-Erikiem odzyskuje radość życia. Ale na krótko: dręczyciel powraca i Bertha znów wpada w alkoholizm. Jan-Erik odchorowuje klęskę i postanawia zerwać z Berthą. Idzie do jej mieszkania – i zastaje ją martwą. Jest tam ktoś jeszcze: „Kaligula”.

godz. 18 – Szepty i krzyki Bergmana. Przegląd filmów: Jak w zwierciadle (Szwecja 1961, 87 min.) dramat | reż. Ingmar Bergman | obsada: Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Max von Sydow, Lars Passgard. Pokaz będzie poprzedzony wprowadzeniem prof. Katarzyny Taras – historyczki i krytyczki filmowej, profesor nadzwyczajnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Bilety: 14 zł (Karta Klubowicza), 18 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Nagrodzony Oscarem dla najlepszego filmu zagranicznego „Jak w zwierciadle” Bergman określił jako swój najbardziej osobisty obraz. Tytuł filmu został zaczerpnięty z Biblii, gdzie czytamy: „Teraz widzimy jak w zwierciadle, a wonczas – twarzą w twarz. Teraz poznaję tylko częściami, wonczas poznam i sam będę poznany”. Tytuł znalazł się na liście „1001 filmów, które musisz zobaczyć zanim umrzesz”.
Opowieść o relacjach międzyludzkich łączących chorą na schizofrenię kobietę, jej ojca, męża i brata, którzy udają się na niewielką wyspę Fårö na Morzu Bałtyckim.
Film jest pierwszym spośród należących do tak zwanej „trylogii pionowej” Bergmana obok „Gości Wieczerzy Pańskiej” i „Milczenia”.

22 stycznia (środa)
godz. 18 Cięcie (Francja 2022,111 min.) – komedia | reż. Michel Hazanavicius | obsada: Romain Duris, Berenice Bejo, Gregory Gadebois, Finnegan Oldfield. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Film otwarcia 75. Festiwalu w Cannes, remake „Jednym cięciem”, japońskiego komediohorroru Shin’ishiro Umedy z 2017 r., niskobudżetowego filmu, który zarobił tysiąckrotnie więcej niż kosztował. Mała ekipa filmowa pod wodzą mocno wybuchowego reżysera jest w trakcie nagrywania ostatniej sceny półamatorskiego filmu o zombie, gdy nagle plan zdjęciowy zaczynają atakować prawdziwe zombie. I to jest zaledwie początek…

Michel Hazanavicius, zdobywca Oscara za „Artystę”, świetnie bawi się konwencją, nie ukrywając inspiracji japońskim pierwowzorem (jedną z epizodycznych ról gra Yoshiko Takehara, aktorka występująca w „Jednym cięciem”).
23 stycznia (czwartek)
godz. 18 – Klub PODRÓŻNIKA: Wanda Rutkiewicz. Ostatnia Wyprawa (Polska 2024, 80 min.) – reż. Eliza Kubarska. Bilet: 20 zł
Nowo powstałe Stowarzyszenie ŁĄCZY NAS WSPINANIE we współpracy z Kino za Rogiem i Płockim Ośrodkiem Kultury i Sztuki serdecznie zaprasza na wyjątkowy, inauguracyjny pokaz wznawianego cyklu Kino Podróżnika. Pokażemy film dokumentalny „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia Wyprawa” – prawdziwą historię Wandy, pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach ziemi! Spotkanie otworzy Piotr Lewandowicz, wspinacz, twórca Szkółki Wspinaczkowej GRYZZLI i założyciel Stowarzyszenia Łączy nas wspinanie.

25 stycznia (sobota)
godz. 15:30 – Kino Maluszka: 3 bajeczki (Polska 2006-2019, 30 min.) animowany. Bez ograniczeń wiekowych. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
godz. 16 – Emma i czarny jaguar (Francja 2024, 96 min.) familijny | reż. Gilles de Maistre | obsada: Lumi Pollack, Emily Bett Rickards, Paul Green, Wayne Charles Baker. Kategoria wiekowa: 9+. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Mała Emma dorasta w amazońskiej dżungli, mając za towarzysza przygód i zabaw Hope – małego czarnego jaguarka. Niestety, ich piękna i zażyła relacja kończy się wraz z przeprowadzką dziewczynki do Nowego Jorku. Z dala od rodzinnych stron Emma nie przestaje jednak marzyć o powrocie do deszczowych lasów i ukochanego zwierzaka. Mijają lata. Nastoletnia już Emma, która z czasem przyzwyczaiła się do życia w wielkim mieście, odkrywa, że amazońskiej puszczy zagrażają bezwzględni łowcy zwierząt. Nie wahając się ani chwili, dziewczynka wyrusza do krainy dzieciństwa, aby uratować swojego przyjaciela. Pomaga jej w tym przebojowa nauczycielka biologii – pani Anja. Razem zrobią wszystko, by odnaleźć Hope i ocalić jaguara przed tymi, którzy dla zysku nie wahają się niszczyć dzikiej przyrody.

godz. 18 – Tylko zwierzęta nie błądzą (Francja, Niemcy 2019, 113 min.) – thriller | reż. Dominik Molls | obsada: Denis Menochet, Laure Calamy, Damien Bonnard, Natalia Tereszkiewicz, Valeria Bruni Tedeschi. Bilety: 10 zł (ulgowy), 14 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Zagadkowe zniknięcie kobiety podczas burzy śnieżnej sprawi, że pięcioro nieznajomych zostanie uwikłanych w tajemnicę, która wykracza daleko poza senne górskie miasteczko we Francji. Poświęcone poszczególnym bohaterom rozdziały filmu obrazują nie tylko różne punkty widzenia na temat samego zaginięcia Evelyn, ale stopniowo odkrywają też zależności między nimi. Kolejne elementy tej oryginalnej układanki na końcu ułożą się w zaskakujący obraz.

29 stycznia (środa)
godz. 18 – Klub Filmowy POD GILEM: LAS (Polska, Czechy 2024, 84 min.) dokumentalny | reż. Lidia Duda. Bilety: 14 zł (Karta Klubowicza), 18 zł (zwykły). Miejsce: Kino za Rogiem (ul. Jakubowskiego 10).
Nowy film Lidii Dudy to jeden z najważniejszych i najczęściej nagradzanych polskich filmów dokumentalnych tego roku. Film zdobył nagrody w Salonikach, Warszawie i Pradze, a bohaterów Asię i Marka oraz ich dzieci: Franka, Ignacego i Marysię pokochały widownie licznych festiwali filmowych.

Asia i Marek mieszkają wraz z trojgiem dzieci w Puszczy Białowieskiej, tuż przy granicy z Białorusią. Kiedy spełniali swoje marzenie, kupując dom tuż po studiach, nie mieli pojęcia, co spotka ich w tym małym raju. Zainstalowane w lesie kamery do tej pory służyły im do obserwacji zwierząt. Ale nocne nagrania pokazują, że w lesie pojawili się ludzie – uchodźcy próbujący znaleźć bezpieczną drogę do Europy. Cała rodzina angażuje się w pomoc, mimo braku jakiegokolwiek wsparcia ze strony państwa. Od tej pory las będzie już dla nich zupełnie innym miejscem. Jak wrócić do domu, koło którego umierają ludzie?