1 października (czwartek)
godz. 18 – WATCH DOCS: Mali Niemcy – reż. Frank Geiger, Mohammad Farokhmanesh (Niemcy, Austria 2019, 90 min.). Wstęp wolny
Jak wygląda życie dzieci od najmłodszych lat wychowywanych w pogardzie do wszystkiego co „obce”? I kim takie dzieci staną się, kiedy dorosną? Wstrząsający film Franka Geigera i Mohammada Farokhanesha przybliża losy dzieci wychowywanych w środowisku niemieckich neofaszystów. Niemal od urodzenia faszerowanych sloganami o czystości rasy, pozbawionych kontaktu z inaczej myślącymi ludźmi, karmionych nienawiścią i pogardą dla nie-Aryjczyków. Animacjom ukazującym, jak skrajna ideologia przekazywana jest z pokolenia na pokolenie i jak niebezpieczna jest decyzja tych, którzy zechcą opuścić krąg jej wyznawców, towarzyszą kręcone ukrytą kamerą ujęcia z wakacyjnych obozów, na których dzieciom wpaja się ideologię krwi i rasy. Nie mniej przerażająco brzmią w tym kontekście włączone do filmu wywiady z czołowymi działaczami Pegidy, wypowiadającymi się na temat wychowania i preferowanego modelu niemieckiej rodziny.
7 października (środa)
godz. 18 – Interior – dramat, reż. Marek Lechki (Polska 2019, 92 min.). Bilety: 8 zł (ulgowy), 10 zł (zwykły)
Magda i Maciek – dwoje trzydziestokilkulatków szukających swojego miejsca na świecie. Ona to pewna siebie kobieta stawiająca zawodowy sukces ponad rodzinę. On – uwięziony w szponach kapitalizmu uciekinier, który wywraca swoje życie do góry nogami. Dwoje nieznajomych, których pozornie różni wszystko. Łączy ich jednak miejsce, w którym żyją, Polska – dla jednych kraj wielkich możliwości, dla innych miejsce przeklęte. Pewnego dnia ich losy się skrzyżują. Czy Magda zdoła odmienić swoje życie i uratować rodzinę? Czy Maciek znajdzie dla siebie miejsce w świecie, który chce go zniszczyć?
„Interior” to poruszająca historia dwojga bohaterów, którzy aby znaleźć szczęście, muszą zburzyć wszystko to, o co do tej pory walczyli. Obok nagrodzonej Złotymi Lwami za „Atak paniki” Magdaleny Popławskiej w filmie wystąpił Piotr Żurawski („Kamper”).
Nagrody:
2019 – Złote Lwy – Nagrody Indywidualne – Najlepszy dźwięk – Jarosław Czernichowski, Marcin Jachyra, Marcin Lenarczyk, Oliwier Synkowski
8 października (czwartek)
godz. 18 – WATCH DOCS: Bo nie wiedzą co czynią – reż. Daniel Karslake (USA 2019, 87 min.). Wstęp wolny.
W czerwcu 2015 roku Sąd Najwyższy USA uznał legalność małżeństw jednopłciowych. Decyzja ta wywołała euforię w środowiskach obrońców praw człowieka, ale jednocześnie spowodowała liczne kontrreakcje ze strony wielu organizacji religijnych. Wzmogły one swoje homofobiczne działania, nasiliła się też w Stanach Zjednoczonych „mowa nienawiści”, którą posługują się kaznodzieje rozmaitych wyznań. To historyczne wydarzenie jest punktem wyjścia dokumentu Daniela G. Karslake’a. Reżyser przeprowadził rozmowy z czterema rodzinami, w których religia odgrywa istotną rolę. We wszystkich tych familiach jedno z dzieci „wyszło z szafy” jako osoba nieheteronormatywna. Jaka była reakcja krewnych? Jak potoczyły się losy „odmieńców”? Ryana, Sarah, Elliota i Vico…
10 października (sobota)
godz. 15:30 – Kino Dzieciom | NIESPODZIANKA – Bilety: 5 zł (ulgowy), 8 zł (zwykły).
godz. 18 – Nasze najlepsze wesele – komedia, reż. Olivier Nakache, Eric Toledano (Francja 2017, 110 min.). Bilety: 5 zł (ulgowy), 8 zł (zwykły).
Max jest właścicielem uznanej firmy weselnej. Przez 30 lat zaplanował i zorganizował setki imprez, ale po drodze utracił radość z pracy. Na wewnętrzne dylematy nie ma jednak czasu, bo oto nadchodzi wielki dzień kolejnej młodej pary. Pierre i Helene postanawiają wziąć ślub w romantycznych wnętrzach XVII-wiecznego zamku, zatem Max, jak przystało na profesjonalistę, bierze się do działania, przygotowując historyczne stylizacje, wysublimowane koncepty i wsmakowane potrawy. Robi wszystko, by wielka impreza z udziałem wielce szacownych gości odniosła równie wielki sukces. Niestety, seria nieprzewidzianych zdarzeń wywraca misterny plan do góry nogami, a wesele marzeń z godziny na godzinę zamienia się w katastrofę stulecia. Czy Max i jego ludzie zdołają opanować sytuację, zanim będzie za późno?
14 października (środa)
godz. 18 – Interior – dramat, reż. Marek Lechki (Polska 2019, 92 min.). Bilety: 10 zł (ulgowy), 12 zł (zwykły)
Magda i Maciek – dwoje trzydziestokilkulatków szukających swojego miejsca na świecie. Ona to pewna siebie kobieta stawiająca zawodowy sukces ponad rodzinę. On – uwięziony w szponach kapitalizmu uciekinier, który wywraca swoje życie do góry nogami. Dwoje nieznajomych, których pozornie różni wszystko. Łączy ich jednak miejsce, w którym żyją, Polska – dla jednych kraj wielkich możliwości, dla innych miejsce przeklęte. Pewnego dnia ich losy się skrzyżują. Czy Magda zdoła odmienić swoje życie i uratować rodzinę? Czy Maciek znajdzie dla siebie miejsce w świecie, który chce go zniszczyć?
15 października (czwartek)
godz. 18 – WATCH DOCS: Oskarżony: człowiek – reż. Jonas Bruun (Dania 2019, 72 min.). Wstęp wolny
Kryzys migracyjny na Morzu Śródziemnym trwa nieprzerwanie od 2014 roku. Salam Aldeen, sam będąc uchodźcą, nie mógł siedzieć bezczynnie. Już kilka godzin po wylocie z Danii pomagał na Lesbos przybijającym do brzegu w przepełnionych łodziach przybyszom. Za ten akt współczucia został oskarżony przez straż przybrzeżną o przemyt ludzi. Wraz z kilkoma innymi członkami organizacji pozarządowej Team Humanity, którą założył, czeka na proces. Grozi mu od 10 lat więzienia aż do dożywocia, ale ponieważ nie może opuścić Grecji, pomaga dalej. Film Jonasa Bruuna odbiera się jak wyrzut sumienia Europy – szczególnie aktualny w roku głosowania w Parlamencie Europejskim rezolucji w sprawie akcji poszukiwawczych i ratownictwa na Morzu Śródziemnym. Nie przez przypadek oryginalny tytuł tego dokumentu można tłumaczyć jako “sąd nad człowieczeństwem”.
17 października (sobota)
godz. 15:30 – Ostatni smok świata – film animowany, reż. Manuk Depoyan (Ukraina 2016, 83 min.). Kat. wiekowa: 7 lat. Bilety: 5 zł (ulgowy), 8 zł (zwykły)
Mały Niki, syn bohaterskiego Tannera, postanawia iść w ślady ojca i zostać pogromcą smoków. Wbrew zakazom taty opuszcza rodzinną wioskę i wyrusza na poszukiwanie przygód. W trakcie niezwykłej podróży, wiodącej ze świata ludzi do krainy magii, spotka nowych przyjaciół, z którymi będą musieli stawić czoło ostatniemu smokowi świata oraz pokrzyżować plany paskudnej wiedźmy z bagien. Wspólnie udowodnią, że nie ma takiej złej mocy, której nie może pokonać prawdziwa przyjaźń.
godz. 18 – Nadzwyczajni – komedia, reż. Eric Toledano, Olivier Nakache (Francja 2019, 109 min.). Bilety: 5 zł (ulgowy), 8 zł (zwykły)
Bruno i Malik są najlepszymi kumplami. Na pierwszy rzut oka wszystko ich dzieli – temperament, zainteresowania, a nawet religia. Łączy natomiast gorąca przyjaźń oraz fakt, że od dwudziestu lat czynnie działają na rzecz autystycznych dzieci i nastolatków. W prowadzonych przez siebie ośrodkach szkolą młodych ludzi z trudnych dzielnic, aby fachowo zajmowali się przypadkami zakwalifikowanymi przez medycynę jako trudne i złożone. Nie wszystkim jednak metody Bruno i Malika są w smak. Kiedy Inspektorat Opieki Społecznej bierze pod lupę ich działalności i grozi zamknięciem ośrodków, przyjaciele rozpoczynają nierówną walkę z systemem. Wszystko dla dobra swoich podopiecznych. Film inspirowany działaniami prawdziwych osób.
Nagrody:
2019 – San Sebastian, MFF – Nagroda Publiczności
21 października (środa)
godz. 18 – Sweet Country – dramat, western, reż. Warwick Thornton (Australia 2017, 113 min.). Bilety: 5 zł (ulgowy), 8 zł (zwykły)
Australia, rok 1929. Sam Kelly, Aborygen, mieszka i pracuje wraz z żoną i siostrzenicą na farmie lokalnego kaznodziei, z którym łączą ich bardzo dobre i oparte na wzajemnym szacunku stosunki. Na prośbę swojego pracodawcy i przyjaciela zgadza się pomóc nowo przybyłemu osadnikowi. Nie wie, że ta decyzja stanie się początkiem dramatycznych wydarzeń w życiu jego i jego rodziny.
„Sweet Country” to opowieść o dziesiątkach sposobów, na jakie brytyjscy kolonizatorzy zniszczyli Aborygenom życie i wielowiekowe tradycje, a także zamieszkiwaną przez nich ziemię. Niezależnie od tego, czy rdzenni mieszkańcy są poniewierani przez swych białych szefów, czy muszą przyjmować obcą im religię chrześcijańską, oczywiste jest, że na własnym kontynencie stali się niewolnikami. Jak napisał Łukasz Muszyński, Sweet Country to nie jest kraj dla dobrych ludzi… Nieśpieszna narracja, bardzo dobre aktorstwo, piękne, wysmakowane zdjęcia i gorzka refleksja na temat różnych twarzy białego kolonializmu.
Nagrody:
2017 – Wernecja, MFF – Nagroda Specjalna Jury – Warwick Thornton
2017 – Camerimage – Nagroda Specjalna – Nagroda Międzynarodowej Federacji
Krytyków Filmowych (FIPRESCI) – Warwick Thornton
2018 – AACTA:
– Najlepszy film – David Jowsey, David Tranter, Greer Simpkin
– Najlepszy aktor – Hamilton Morris
– Najlepszy reżyser – Warwick Thornton
– Najlepsze zdjęcia – Warwick Thornton
– Najlepszy montaż – Nick Meyers
– Najlepszy scenariusz oryginalny – David Tranter, Steven McGregor
22 października (czwartek)
godz. 18 – WATCH DOCS: Godzina linczu, Proces, Trwałe ślady. Wstęp wolny
Godzina linczu – reż. Shirley Abraham, Amit Madheshiya (Wielka Brytania 2019, 19 min.).
Twórcom „Godziny linczu” udało się uchwycić mechanizm eskalacji przemocy nakręcanej przez skrajnie prawicowy religijny fundamentalizm. Przez ostatnie pięć lat hinduscy nacjonaliści zamordowali w Indiach prawie pięćdziesięciu muzułmanów, oskarżanych o „przemyt krów”. Niewłaściwy stosunek do świętego dla hinduistów zwierzęcia staje się pretekstem do brutalnej nagonki, która zatacza coraz szersze kręgi. Rozzuchwaleni bezkarnością przywódcy radykałów otwarcie nawołują do czystek etnicznych.
Proces – reż. Johanna Hamilton (USA 2018, 16 min.)
Największy proces karny w historii USA nie będzie miał wiele wspólnego z ideałami i gwarancjami amerykańskiej konstytucji, której obowiązywanie zdaniem władz nie rozciąga się na teren bazy w Guantanamo. Johanna Hamilton portretuje troje obrońców jednego z oskarżonych o zamachy z 11 września. Choć grozi mu kara śmierci, nawet twórcy fabularnego “Wroga numer jeden” mieli lepszy niż oni dostęp do akt. Adwokaci przyzwyczaili się już do podsłuchów, a nawet zdekonspirowali w swoim zespole agenta…
Trwałe ślady – reż. Charlie Lyne (Wielka Brytania 2018, 14 min.)
W 1987 roku, w apogeum rządów Margaret Thatcher, brytyjska policja zdobyła nagranie dokumentujące sadomasochistyczne sex-party. Mimo, że wszyscy uczestniczyli w tym w pełni prywatnym spotkaniu z własnej nieprzymuszonej woli i byli pełnoletni, wszczęto śledztwo, które zakończyło się po dwóch latach upokarzającym procesem, szeroko relacjonowanym przez tabloidy.
27 października
(wtorek)
godz. 18 – Klub Filmowy KzR: Kapitan (Der Hauptmann) – dramat, reż. Robert
Schwentke (Francja, Polska, Niemcy 2017, 119 min.). Bilet: 5 zł, 8 zł (zapisy
mailowo lub telefonicznie, pierwszeństwo mają klubowicze).
Film opowiada historię młodego niemieckiego żołnierza, który w ostatnich
chwilach II wojny światowej rozpaczliwie walczy o przetrwanie. Ratunek
przychodzi, kiedy bohater przypadkowo znajduje mundur nazistowskiego kapitana.
Podszywając się pod oficera, mężczyzna szybko przybiera potworną tożsamość oprawców,
z którymi próbuje uciec.
Film jest inspirowany życiem żołnierza Wehrmachtu, dezertera – Williego Herolda. W 2018 roku obraz zdobył nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej, a rok wcześniej na MFF w San Sebastian nagrodę za zdjęcia do filmu otrzymał Florian Ballhaus.
28 października (środa)
godz. 18 – Wymarzony – dramat, reż. Jeanne Herry (Belgia, Francja 2018, 105 min.). Bilety: 5 zł (ulgowy), 8 zł (zwykły)
Maleńki Theo zaraz po narodzinach zostaje oddany do adopcji. Podczas gdy pracownicy opieki społecznej poszukują dla niego odpowiednich rodziców, jego tymczasowym opiekunem zostaje Jean. Miedzy Theo a jego tymczasowym „tatą” rodzi się silna więź. Tymczasem starająca się od lat o adopcję dziecka Alice, która już niemal straciła nadzieję, zostaje wytypowana jako idealna kandydatka na nową mamę chłopczyka. Czy mały Theo jest gotowy na kolejną zmianę w swoim krótkim życiu?
29 października (czwartek)
godz. 18 – WATCH DOCS: Punkt zapalny – reż. Wojtek Jankowski (Polska 2019, 80 min.). Wstęp wolny
Nie ma chyba w dzisiejszej Polsce symbolu równie silnie dzielącego społeczeństwo, co prastary znak przymierza, zgody i harmonii – tęcza. Julita Wójcik tworzyła swoją tęczową instalację artystyczną w pogodnej i inspirującej atmosferze Domu Pracy Twórczej Wigry, z myślą o wielu znaczeniach i konotacjach przywoływanego symbolu – wszystkich pozytywnych. Wkrótce jednak, gdy kolorowy i łączący w zamierzeniu prezent dla utrudzonego społeczeństwa stanął na warszawskim Placu Zbawiciela, okazał się dla niektórych podarunkiem nie do przyjęcia. Jednoznacznie skojarzona z ruchem LGBT Tęcza w Warszawie płonęła siedem razy. Tym bardziej pokochali ją ci, którzy nie chcieli godzić się z symboliczną przemocą. Podobnie pełne napięć okazały się historie licznych rozsianych po Polsce nawiązań do słynnej instalacji. W filmowej opowieści Wojtka Jankowskiego nierozerwalnie łączą się ze sobą dosłowność i przenośnia, konkretna społeczna obserwacja i metafora o rzadko spotykanej sile wyrazu.
31 października (sobota)
godz. 15:30 – HALLOWEEN: Hugo i łowcy duchów – film animowany, reż. Tobi Baumann (Australia, Irlandia, Niemcy 2015, 94 min.). Kat. wiekowa: 7 lat. Bilety: 5 zł (ulgowy), 8 zł (zwykły)
Jedenastoletni Tom panicznie boi się duchów. Leokadia Parzydło, łowczyni duchów, właśnie straciła pracę. A fajtłapowaty zielony duszek o imieniu Hugo musiał opuścić dom, gdzie wcześniej próbował straszyć, gdyż rozpanoszył się tam straszliwy duch zimna, który chce zamrozić cały świat. Ta trójka nieudaczników sprzymierzy się – trochę wbrew własnej woli – żeby powstrzymać zło, i stworzą zespół nie gorszy od słynnych nieustraszonych łowców duchów.
godz. 18 – HALLOWEEN: Upiorne opowieści po zmroku – horror, reż. Andre Ovredal (USA 2019, 113 min.). Bilety: 5 zł (ulgowy), 8 zł (zwykły).
Przez dekady upiorna posiadłość rodziny Bellows rzucała ponury cień na okolicę. To właśnie tam, w domu położonym na obrzeżach miasta Mill Valley, młoda dziewczyna, Sarah, opisała w tajemniczej księdze swoje pełne strasznych sekretów życie. Po wielu latach do opuszczonego domu Sarah trafia grupa rozbawionych młodych ludzi. Ignorując ostrzeżenia, uwolnią złowrogą moc księgi i przebudzą istoty z najgorszych koszmarów.